مجله دلتا
گردشگري
درخت‌هاي سرو و كاج و نخل در شمال آن، باغ طاووس را تشكيل مي‌دهند و از ديدني‌ترين قسمت‌هاي آن است.
باغ دلگشا شيراز

باغ دلگشا در شيراز از آن باغ‌هايي است كه هرچه قدر شلوغ باشد هم مي‌شود در كنار آن درخت‌هاي بهار نارنج، اولين عمارت كلاه‌فرنگي، آن حوض زيبا و باغچه‌هاي گل‌كاري شده‌اش، گشت و كلي حظ برد. يكي از مكان هاي ديدني شيراز كه وقتي قدم در آن مي‌گذاري واقعاً دلت باز مي‌شود، با مجله گردشگري در مجله دلتا همراه باشيد.

باغ موزه شيراز

باغ دلگشاي شيراز

هرچند مي‌گويند باغ نارنجستان قوام است كه عطر بهارنارنج‌هايش هوش از سر هر گردشگر مي‌برد؛ اما جالب است به شما بگويم كه باغ دلگشا چيزي كم از آن ندارد. مانند باغ ارم هم زيباست. در فاصله ۵ دقيقه‌اي سعديه واقع شده است. آبي كه از چشمه قنات آرامگاه سعدي جاري مي‌شود از اينجا هم مي‌گذرد. كهن‌ترين باغ شيراز است و در فصل بهار عطر شكوفه‌هاي سه هزار درخت بهار نارنج آن در اين باغ مي‌پيچد. شاهانه است. آبنما و فواره دارد. جوي‌هايش به سبك باغ ايراني طراحي شده و نخستين عمارت كلاه فرنگي ايران را در دل خود جاي داده است.

باغ شيراز

نورپردازي بسيار زيباي مجموعه، آن را به يكي از مكان‌هاي ديدني شيراز براي قدم زدن در شب تبديل كرده است. كلاه فرنگي امروز، به عنوان موزه تغيير كاربري داده است كه در جشنواره گل‌هاي شمعداني در فصل بهار حسابي مي‌درخشد.

ديدني‌ترين قسمت‌هاي باغ دلگشا

قسمتي از باغ كه به كوشك يا همان كلاه فرنگي مي‌رسد پر است از آبنماها و جوي‌هاي آب. اينجا فقط بهار نارنج ندارد، درخت‌هاي سرو و كاج و نخل در شمال آن، باغ طاووس را تشكيل مي‌دهند و از ديدني‌ترين قسمت‌هاي آن است.

عمارت كلاه فرنگي ، در بخش جنوبي سه طبقه و در بخش شمالي دو طبقه است. به شيوه معماري كاخ‌هاي ساساني بيشاپور ساخته شده و يك تالار بزرگ و چهار شاه نشين دارد. داخل آن با ديوارهاي آينه‌كاري شده و نقاشي‌هاي رنگ‌روغن و سقف‌هايي چوبي تزئين شده است. گچ بري‌هاي گل و بته زيبايي دارد و روي گچ‌بري‌ها هم اشعاري از شوريده شيرازي، شاعر قرن سيزدهم به خط نستعليق نوشته شده است.

ساعت بازديد از باغ

موزه دلگشا

يكي از مكان هاي ديدني شيراز همين عمارت باغ دلگشا‌ است كه امروزه به موزه تبديل شده. وسايلي مانند سكه‌هاي مختلف، قرآني از پوست آهوي دوره سلجوقيان، تمبر، كبريت و ۵۰ راديوي قديمي و حتي راديويي نفتي در آن قرار داده شده است.

تاريخچه

عده‌اي معتقدند پيشينه باغ به دوره ساساني و پيش از اسلام برمي‌گردد و برخي آن را به دوره زنديه نسبت مي‌دهند. اما دوره كريم خان زند كه دوره آباداني به خصوص در شيراز بود، بناها و عمارت‌هاي زيادي و به طور خاص باغ دلگشا هم به شكوفايي رسيد. در سال ۱۳۳۶ نواب رضا قلي ميرزا باغ را خريد و عمارت كلاه فرنگي وسطش را بنا كرد. باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ در فهرست ميراث ملي ايران به ثبت رسيده است.

جاهاي ديدني شيراز

ساعت بازديد از باغ

  • هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب
  • ساعت بازديد از موزه باغ دلگشاي شيراز: از  ۹ صبح تا ۹ شب.

باغ موزه شيراز

 

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با همه ديدني هاي شيراز “جاهاي ديدني شيراز” را مطالعه كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ايرانگردي، سفر، گردشگري، مجله دلتا،
موضوع:
[ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۱۵:۲۸ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی