مجله دلتا
گردشگري
عمارت مسعوديه، همتراز كاخ‎هاي تهران؛ فقط تيتر يك مقاله نيست بلكه ادعاي بسياري از گردشگراني است كه براي بازديد از اين مجموعه آمده‎اند.
عمارت مسعوديه

گشت و گذار در گوشه گوشه تاريخ سرزمين‌مان ايران، هميشه و هميشه جذاب بوده و خواهد بود. نمي‌شود روزي را در يك مكان تاريخي بگذرانيم اما از زيبايي ها و نشانه هاي آن به بخشي از آداب و رسوم زمانه اش پي نبريم. بياييد قرار بگذاريم هر هفته به تكه اي از دوران زندگي پيشينيان رجوع كنيم تا ارزش افزوده بناهاي تاريخي مان (كه آشنايي با سرگذشت اين ديار است) در جيب خودمان برود. مجله گردشگري در تاريخ گردي امروز به مكاني ديدني و زيبا، عمارت مسعوديه سر زده و از شما دعوت مي‌كند تا با مجله دلتا همراه شويد.

تاريخ گردي در تهران

عمارت مسعوديه

عمارت مسعوديه، هم‎طراز كاخ هاي تهران؛ فقط تيتري براي يك مطلب نيست بلكه ادعاي بسياري از گردشگراني است كه از اين بنا بازديد كرده‎اند. همچنين بر اساس آمار سازمان ميراث فرهنگي، اين عمارت يكي از پر باز‎ديد ترين بناها در شهر تهران است.

با اينكه بعد از كاخ هايي چون كاخ سفيد مجموعه سعدآباد، كاخ نياوران، كاخ گلستان و… عمارت ‎ها در درجه دوم جاذبه‎ هاي توريستي حساب مي‎شوند اما عمارت مجلل مسعوديه تهران از نظر جذابيت براي مخاطبان با اين كاخ ها برابري مي‎كند. همچنين اولين كتابخانه و موزه ملي ايران در گوشه اي از اين عمارت ايجاد شده است.

پيشنهاد مطالعه: مي توانيد براي تاريخ گردي در مجله دلتا مطالب “برويم بر در شمس العماره” و “خانه فاموري” را هم مطالعه كنيد.

تاريخچه عمارت مسعوديه

عمارت مسعوديه تهران به دستور مسعود‎ ميرزا ساخته شد. فرزند ناصر الدين شاه كه برادر ناتنيِ مظفر الدين شاه قاجار بود. در باغ نظاميه به مساحت چهار هزار متر مربع در سال ۱۳۷۷ شمسي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و از سال ۱۲۹۵ هجري قمري نه فقط شاهد وقايع مهمي از تاريخ تهران بوده است بلكه امروزه به عنوان يكي از جاذبه‎ هاي مهم و زيباي پايتخت شناخته مي شود.

ستون هاي مسعوديه تهران

حياط‎ هاي متعددي چون حياط مشيريه، حياط سيد جوادي و ساختمان آن، حياط خلوت و عمارتِ آن، در اين بنا گنجانده شده ‎است كه با رنگ ها و نورپردازي‎ هاي امروزي كه در آن ها انجام مي شود، حتي بسيار زيبا تر از آنچه هستند ديده مي‎شوند.

 با اينكه عمارت مسعوديه شامل قسمت‎ هاي بيروني و اندروني بوده ‎است، اما امروزه از اندروني آن چيزي باقي نمانده، ولي همان طور كه ذكر شد در زمين پهناور آن هفت عمارت به چشم مي‎خورد كه از طريق حياط ‎هايي مانند عمارت ديوان خان، عمارت مشيري، عمارت سفره خانه و حوض خانه و …به يكديگر متصل شده‎اند.

پيشنهاد مطالعه: خوب است براي شناختن ساير بناهاي زيباي قاجاري مطالب “خانه هاي قديمي تهران ، كافه گردي” و “تهران قديم را بگرديم” را هم مطالعه كنيد.

مسعوديه بنايي كهن

بناي مسعوديه را به دو بخش شرقي و غربي به وسيله ديواري مشبك تقسيم ‎كرده‎اند. اما مجموعه‎ اي كه امروز ما شاهد آن هستيم فقط نيمه غربي اين عمارت است. با كتيبه ‎ها و سردر هاي بسيار زيبا. جالب است بدانيد با آنكه تاريخ ساخت اين عمارت را ۱۲۹۵ هجري قمري اعلام كرده‎اند اما تاريخِ درج شده روي برخي از اين كتيبه ‎ها ۱۲۹۰ هجري ‎است. با اين حال كتيبه‎ هاي سر در اصلي، ديوان خان و ديوان شرقي عمارت مشير الدوله ، همان تاريخ ساخت عمارت يعني ۱۲۹۵ هجري را نشان مي‎دهد.

اندروني عمارت

در قسمت هاي باز‎سازي شده‎ اين مجموعه در سال ‎هاي اخير نمايشگاهي از عكس هاي قديمي و تاريخي و همچنين موزه‎ آثار باستاني و فروشگاه صنايع دستي براي خريد بازديد كنندگان بر پا شده است. به علاوه در شهريور ۱۳۹۰ براي برگزاري مراسم جشن خانه سينما از اين عمارت استفاده شد.

كافه مسعوديه

اين خيلي تعجب آور نيست كه گوشه‎ اي از اين عمارت، به ساخت مكاني  براي پذيرايي از بازديد ‎كنندگان اختصاص داده شده باشد. چرا كه ميهمانان بتوانند دمي با دوستان و همراهان خود بيارامند، و با گرفتن عكس‎ هايي، خاطره شيرين گردش خود در اين مكان فرح بخش و پر از زيبايي ‎هاي چشم نواز را ثبت كنند. سقف اين مجموعه با آثاري از فرهنگ و هنر ايراني پر شده است، با پنجره هايي رنگين دارد و چيدماني از صندلي‎ ها و ميز هايي كه شايد شما را به دهه‎ ها قبل بازگرداند.

كافه مسعوديه

چطور به عمارت مسعوديه برويم؟

دسترسي اول: دسترسي به اين مجموعه، چه شما ساكن تهران باشيد و يا ميهماني از ساير شهر ها، به راحتي ميسر است. مي‎توانيد از خطوط مترو شهري استفاده كنيد. به اين ترتيب كه از هر جايي كه بياييد ايستگاه مترو بهارستان پياده شده و پس از خروج به سمت خيابان اكباتان قدم بزنيد. كمي بعد به ورودي اصليِ عمارت مي‎رسيد.

دسترسي دوم: ورودي فرعي عمارت نيز در خيابان ملت قرار دارد. مي‎توانيد ايستگاه متروي ملت پياده شده و در خيابان ملت به سمت خيابان اكباتان برويد تا به ورودي رسيده و با پرداخت اندك مبلغي، داخل مجموعه شويد.

عمارت قجري

حرف آخر

پاك كردن خاطرات بسيار سخت، اما به وجود آوردن خاطرات شيرين، بسيار ساده است. با گشت و گذاري شايد معمولي حتي، در يك عصر زمستانه در حالي كه ليواني نوشيدني گرم در دست داريد و براي رسيدن به مقصد گردشگري خود در خيابان قدم مي‌زنيد، مي‌توانيد خاطره اين لحظات را براي هميشه در ذهن خود ثبت كنيد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۴۸:۴۶ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی