مجله دلتا
گردشگري
يكي از خانه هاي تاريخي تبريز خانه پروين اعتصامي يكي از بنام‌ترين شاعران معاصر است و خانه‌اي كه او تا ۷ سالگي در آن زندگي كرد امروزه به يك موزه تبديل شده است.
خانه هاي تاريخي تبريز

ديدن خانه‌ هاي تاريخي معروف و يا خانه اشخاص مشهور شخصي هميشه براي گردشگران و دوستداران تاريخ خيلي جالب است. برخي شاعران كه گاه شعرهايشان رفيق خلوت ما بوده و مي‌دانيم آن‌ها هم جايي در خلوت خانه‌هايشان اين اشعار را سروده‌اند. يا خانه كساني كه تاريخ را زيرو رو كرده‌اند و فرهنگ ما را غني‌تر ساخته اند. اگر قصد سفر به آذربايجان و به طور خاص تبريز را داريد فرصت ديدن خانه هاي تاريخي تبريز را به خود بدهيد. به محله هاي قديمي سر بزنيد و ده‌ها عكس بي نظير براي خود به ثبت برسانيد.

خانه تاريخي مشروطه تبريز

خانه هاي تاريخي تبريز

  • خانه استاد شهريار

    اينجا خانه سراينده حيدربابايه سلام است. يكي از شاهكارهاي ادبيات تركي كه امروزه به موزه تبديل شده است. پس از مرگ استاد در شهريورماه سال ۶۷ شهرداري تبريز اين خانه را خريد و با تمام يادگاري‌ها و لوازم زندگي و وسايل شخصي او و حتي دست خط اين شاعر بزرگ، آنجا را براي ديد عموم آزاد گذاشت. فراموش نكنيد در بازديد از خانه‌ استاد شهريار سه‌تار معروف اين شاعر بزرگ را هم حتماً ببينيد.
    آدرس خانه استاد شهريار: تبريز، محله‌ي مقصوديه، خيابان ارتش‌ جنوبي، ‌كوچه‌ مقصوديه‌‌
    خانه استاد شهريار

  • خانه تاريخي پروين اعتصامي

    يكي ديگر از خانه هاي تاريخي تبريز خانه پروين اعتصامي يكي از بنام‌ترين شاعران معاصر است و خانه‌اي كه او تا ۷ سالگي در آن زندگي كرد امروزه به يك موزه تبديل شده است. بنايي دوطبقه و مربوط به اوايل دوره‌ پهلوي است و تقريباً شكل اوليه خود را حفظ كرده است. حياط خانه سرسبز است و حوض آب زيبايي دارد. زير زمين خانه از حوض‌خانه با سقف كليل آذري و اتاق‌هايي گهواره‌اي شكل، تشكيل شده است. وقتي براي بازديد از اين خانه مي‌رويد مجسمه‌ تمام قد پروين اعتصامي را خواهيد ديد كه در ابتداي پله‌هاي ورودي ايستاده است.
    آدرس خانه پروين اعتصامي: تبريز، محله‌ ششگلان، خيابان عباسي، جنب مسجد ميرآقا، كوچه ساوجبلاغي، پلاك ۶
    خانه پروين اعتصامي

  • خانه تاريخي امير نظام گروسي

    اين‌جا يكي از زيباترين خانه هاي تاريخي تبريز و حتي آذربايجان است. اين خانه امروزه به موزه قاجار تبديل شده است؛ چرا كه منزل شخصي امير نظام گروسي ديپلمات، سفير و نويسنده دوران قاجار بوده است. در دوران ناصرالدين شاه و در دو طبقه بنا شده‌است. ايوان آن ۱۶ ستون دارد و با سرستون‌هايي زيبا تزئين شده است. از اندروني و بيروني تشكيل شده و حوضي وسط حياط است. پنجره‌هاي مشبك، شيشه‌هاي رنگي، گچ‌بري‌ها و آينه‌كاري‌هاي داخلي عمارت هم از زيبايي‌هاي اين خانه‌ هستند.
    تالار سكه، تالار بافته، تالار چيني، تالار آبگينه، تالار فلزات، تالار موسيقي، تالار خاتم در طبقه اول و تالارهاي سنگ، اسلحه، رجال و فرامين، معماري و شهرسازي و قفل و فانوس در زيرزمين قرار گرفته است.
    آدرس خانه امير نظام گروسي: تبريز، محله ششگلان، خيابان شهريار، پشت مقبره الشعرا، جنب بيمارستان كودكان و مدرسه‌ي شيخ عطار
    خانه قديمي امير نظام تبريز

  • خانه حريري تبريز

    يكي از ديدني‌ترين خانه هاي تاريخي تبريز هم همين خانه حريري است. نقاشي‌هاي ديواري خانه‌ حريري كه به سبك قاجار است در اين خانه بسيار طرفدار دارد. وجود گردشگران و عكاسان زيادي در اين خانه‌‌ آنجا را به يكي از شلوغ‌ترين خانه‌هاي زيباي آذربايجان‌شرقي تبديل كرده است.
    اين خانه، حياط اندروني، بيروني و دو بلوك خانه دارد كه نقاشي‌هاي نماي بيروني ساختمان داستان‌هاي اساطيري را عنوان مي كنند مانند يوسف و زليخا. سقف آن مزين به مينياتور ايراني است. در سال ۱۳۷۷ ثبت ملي شده و دسترسي آن بسيار راحت است.
    آدرس خانه حريري: تبريز، خيابان تربيت تبريز، كوچه‌ نور هاشمي، پلاك ۱۳۲
    خانه حريري تبريز

  • خانه تاريخي بهنام تبريز

    يكي از قديمي‌ترين خانه هاي تاريخي تبريز خانه‌ بهنام است و در اواخر دوران زنديه و اوايل دوره‌ قاجار بنا شده. هرچند اين بنا به بزرگي خانه‌هاي قاجاري كاشان نيست اما تمام زيبايي‌هاي معماري ايراني مثل گچ‌بري، نقاشي‌هاي روي ديوار، پنجره‌هاي ارسي، اندروني و بيروني، زيرزمين و حياط مزين به حوض را در دل خود جاي داده است.
    در دوره‌ ناصرالدين شاه اين بنا يك بار بازسازي شد و نقاشي‌هاي سبك قجري آن هم مربوط به همين دوران است.
    آدرس خانه بهنام: تبريز، ميدان ساعت، محله‌ مقصوديه (براي ورود به آن بايد از دالان پشت خانه در كوچه‌ي مشير وارد شويد.)
    پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با ميدان ساعت “ميدان ساعت تبريز، مقصد ثابت گردشگري” را مطالعه كنيد.
    خانه تاريخي بهنام تبريز

  • خانه صرافلار ( موزه سفال)

    خانه صرافلار هم يادگاري از دوران قاجار است. متعلق به خاندان صرافلار كه آخرين ساكنين آن، خانواده‌ علوي بوده‌اند. در حال حاضر متعلق به ميراث فرهنگي تبريز است. از سال ۱۳۷۴ به نمايشگاه و خانه‌ سفال تبريز تبديل شد و موزه سفال نام گرفت. شامل بخش‌هاي مختلفي از جمله نمايشگاه دائمي، حوضخانه ( كه در آن جلسه‌هاي فرهنگي و هنري برگزار مي‌شود)، فروشگاه دائمي و كلاس‌هاي آموزشي است.
    زير زمين و طبقه‌ فوقاني دارد و ايوان آن با ستون‌هاي گچ كاري شده و حياط آن با باغچه هاي با صفا و حوض مزين است.
    آدرس خانه‌ي صرافلار: تبريز، خيابان شمس تبريزي، ايستگاه گرو، كوچه‌ي صرافلار، كوچه‌ي شهيد نوروزي، پلاك ۱۰۰
    خانه صرافلار تبريز

    براي ديدن جاذبه هاي گردشگري به مجله گردشگري مان در مجله دلتا مراجعه كنيد.

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۳ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۲۰:۱۹ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی