مجله دلتا
گردشگري
از كنار كاخ ناصري رودخانه‌اي مي‌گذرد كه از چشمه گله گيله جاري‌است. مسير 15 كيلومتري را طراوت مي‌بخشد و معمولا در عكس‌هاي روستاي شهرستانك تركيب درختان سر به فلك كشيده را كنار اين رودخانه ديده‌ايد.
روستاي شهرستانك

روستايي در شمال كوه توچال تهران و در جاده چالوس قرار گرفته است كه قدمت آن به ۳۰۰۰ سال مي‌رسد. منبع آب و چشمه‌اي پر آب دارد و مردم را گرد هم آورده. منطقه‌اي خوش آب و هوا با ۵۰۰ هكتار مساحت. تركيبي چشم‌نواز از تاريخ و طبيعت حيرت‌انگيز است و ناصرالدين شاه هم به راحتي از آن نگذشته و كاخي در آن ساخته است. مجله گردشگري مان امروز به روستاي شهرستانك مي‌رود. مقصدي مناسب براي دوري از دغدغه‌ها و روزمرگي. براي آخر هفته‌اي فرح بخش با مجله دلتا بمانيد.

عكسهاي شهرستانك

شهرستانك كجاست؟

شهرستانك روستايي از توابع آساراي كرج است و در مرز دو استان تهران و البرز قرار گرفته. فاصله كمي با تهران و كرج دارد، گردشگران بسياري سالانه به آن جذب مي‌شوند. اين روستا جاده‌اي كوهستاني، دره‌اي سرسبز، باغ‌هاي ميوه و كوچه‌ باغ‌هايي زيبا دارد كه در سفرتان مي‌توانيد از قدم‌زدن در آن‌ها لذت ببريد. از روستايي كه در هر صورت براي رسيدن به آن بايد راهي جاده چالوس شوي، مجبوري به جاده چالوس بزني، توقعي جز زيبايي محض سراغ داريد؟! مسير پيچ در پيچ و كوهستاني كه تقصير بيش از نيمي از خاطرات سفرمان به شمال، بر گردن اوست.

از جاده چالوس شهرستانك

جاهاي ديدني روستاي شهرستانك

  • كاخ ناصري روستاي شهرستانك

    كاخ شهرستانك عمارت ييلاقي‌ ناصرالدين‌شاه قاجار است. وقتي كه نتوانست از آب‌ و هوا و طبيعت بي‌نظير اين روستا بگذرد. كاخ ناصري معروف‌ترين جاذبه اين روستاست كه به دستور او در انتهاي دره شهرستانك كه گله گيله نام دارد بنا شد. برخي محلي‌ها مي‌گويند يكي از زنان ناصرالدين شاه در اين كاخ به خاك سپرده شده است!

    عمارت ناصري شامل يك ساختمان دو طبقه (ديواني يا بيروني) و يك ساختمان يك طبقه (حرمسرا يا اندروني) بود و با ديوار از هم جدا شده بودند. كاخ شهرستانك از شهريور ۱۳۷۶ جزو ميراث فرهنگي است و در فهرست آثار ملي ايران قرار دارد. كمي آن طرف‌تر از روستا و در كنار رودخانه قرار دارد. بايد از روستا خارج شويد و به سمت كوچه باغ‌ها برويد. اينجا ورود با اتومبيل ممنوع است و بايد پياده وارد آن شويد. تابلوهاي راهنما شما را به آن مي‌رساند.

اگر قصد رفتن به كاخ شهرستانك را داريد تصور نكنيد با يك عمارت شاهانه طرف هستيد، اين روزها اين كاخ كه زماني جلال و شكوه داشته به خرابه‌اي بدل شده كه ديوارهايش پر است از ديوارنوشته‌هايي كه گردشگران نوشته‌اند. در و پنجره‌ها و ستون‌هاي شكسته تصوير قشنگي از يك مكان تاريخي نيست.

كاخ ناصرالدين شاه شهرستانك

  • چشمه گل گيله

    از كاخ ناصري كه به سمت شمال حركت كنيد، به چشمه زلالي به نام گله گيله يا گل كيله مي‌رسيد. از زير سنگي مي‌جوشد و به رودخانه مي‌ريزد. اگر براي كمپ زدن آمده‌ايد مي‌توانيد ناهار خود را اينجا بخوريد، اطراف اين چشمه درختان ميوه و طبيعت زيبايي دارد. اگر در فصل زيباي زمستان به اينجا بياييد، يك تابلوي نقاشي زمستانه را در برابر خود خواهيد ديد.

  • قلعه دزدبند شهرستانك

    بقايايي از يك بنايي تاريخي ديگر روي بلندترين قله كوه شهرستانك، ديده مي‌شود. از دوران ساسانيان باقي مانده و فقط پايه‌هاي اتاق‌ها و قسمتي از سقف يك اتاق آن باقي است. كاربري واقعي اين بنا مشخص نشده و نام آن  قلعه دختر يا قلعه دزدبند است. سفال‌هاي يافت شده آنجا، بنا را به دوره اسلامي ربط مي‌دهد. بايد به سمت كوه شاه نشين كه دقيقا در پشت كاخ ناصري قرار دارد برويد و بعد از نيم ساعت به قلعه خواهيد رسيد.
    قلعه دختر يا قلعه دزدبند

  • كتيبه ناصري شهرستانك

    كاخ ناصري را كه به سمت ضلع شرقي‌اش برويد، سنگي عظيم با ارتفاع حدود ۴ متر خواهيد ديد. نوشته خوانايي ندارد؛ اما روايتي محلي مي‌گويد اين سنگ در زمان ناصرالدين شاه از صخره مشرف به كاخ او جدا شده و به اينجا پرت شده است. از آنجا كه صدمه‌اي به كاخ نزده، ناصرالدين شاه دستور مي‌دهد شرح اين واقعه را بر روي همان سنگ بنويسند.

  • درخت اورس روستاي شهرستانك

    درختاني با قدمت بسيار كه هويتي افسانه‌اي دارند را اُرس مي‌نامند. درخت اورس شهرستانك كه محلي‌ها آن را هورست هم مي‌نامند به ۲۸۰۰ سال پيش باز مي‌گردد و از ديدني‌هاي روستا به شمار مي‌رود. ارتفاع اين درخت به ۱۷ متر مي‌رسد و عرض آن تقريبا ۱۴ متر است.
    براي رسيدن به اين درخت به سمت جنوب شرقي روستا راهي شويد و به يك مسير خاكي برسيد و بعد از حدود ۲۰ دقيقه اين درخت زيبا را خواهيد ديد. اينجا تابلو راهنمايي ندارد و خوب است براي رسيدن به آن از محلي‌ها كمك بگيريد.
    درخت ارس

  • رودخانه و آبشار

    از كنار كاخ ناصري رودخانه‌اي مي‌گذرد كه گفتيم از چشمه گله گيله جاري‌است و راهيِ دل روستا مي‌شود. مسير ۱۵ كيلومتري را طراوت مي‌بخشد و فضايي روح افزا ايجاد مي‌كند. معمولاً در عكس‌هاي روستاي شهرستانك تركيب درختان سر به فلك كشيده را كنار اين رودخانه ديده‌ايد.

    اگر در امتداد كاخ ناصري مسير رودخانه را دنبال كنيد قبل از رسيدن به چشمه، آبشار كم ارتفاع و عريضي را خواهيد ديد كه سقوط آب چشم نوازي را به شما نشان مي‌دهد و موسيقي دل انگيزي برايتان مي‌نوازد.
    چشمه و رودخانه شهرستانك

آدرس روستاي شهرستانك

آدرس: استان البرز، شهر كرج، جاده چالوس، منطقه آسارا، نرسيده به گچسر

سواري شخصي: مي‌توانيد وارد جاده كرج – چالوس شويد. اگر از كرج بياييد، بعد از حدود ۴۴ كيلومتر رانندگي و گذر از روستاي آسارا، نرسيده به گچسر، به دوراهي شهرستانك كه در سمت راست‌تان است مي‌رسيد. تابلويي مسير را به شما نشان مي‌دهد. حدود ده دقيقه بعد در روستا خواهيد بود.

اگر از محور چالوس – كرج به شهرستانك مي‌رويد، بعد از گچسر و نرسيده به آسارا، تابلوي شهرستانك در سمت جاده نمايان خواهد شد.

قبل از روستا، بايد در محوطه‌اي خودروي خود را پارك كنيد و با كمي پياده‌روي به روستا برسيد.

 وسايل نقليه عمومي: به اينكه سفر خود را از كجا به سمت شهرستانك آغاز مي‌كنيد، راه‌هاي متفاوتي وجود دارد. فقط كافي‌است بدانيد: بايد از تاكسي‌ها و اتوبوس‌هايي استفاده كنيد كه از جاده چالوس مي‌گذرند تا بتوانيد در دو راهي شهرستانك پياده شويد. پس از پياده شدن ماشين‌هاي گذري شما را به روستا مي‌برند و يا اينكه اگر پياده گرد يا گردشگر حرفه‌اي هستيد، مي‌توانيد مسير را تا رسيدن به روستا پياده طي كنيد.
آدرس شهرستانك

مسير كوهنوردي

اين يك مسير پيشنهادي براي كوهنوردان است. از قله توچال به سمت شهرستانك و بالعكس مسير صعودي متفاوتي وجود دارد. انتهاي روستاي شهرستانك بن بست است و به سه درّه منتهي مي‌شود. يكي از اين دره‌ها به سمت قله توچال مي‌رود و دقيقا همان مسيري‌است كه كوهنوردان از آن به روستا مي‌آيند.

مسير از سمت غرب توچال پس از طي حدودا يك ساعت شما را به قله شاه نشين مي‌رساند. از اين قله پس از يك ساعت و نيم پياده روي به روستاي شهرستانك خواهيد رسيد. در ابتدا به كاخ ناصري مي‌رسيد و از آن به بعد مي‌توانيد حسابي به گشت و گذار بپردازيد.

* تور شهرستانك

ممكن است بخواهيد به راحتي به شهرستانك برويد، حتي رانندگي هم نكنيد. بنابراين استفاده از تور شهرستانك به مقصد اين روستا گزينه بي‌نظيري برايتان خواهد بود. معمولا از مبدا تهران و كرج برگزار مي‌شوند و نقاط گردشگري را با راهنما حسابي خواهيد گشت.

تور شهرستانك

اقامت در شهرستانك

متاسفانه اقامت در شهرستانك، امكانات چشمگيري ندارد. مي‌توانيد در يكي از شهرهاي نزديك بمانيد يا براي سفري يك روزه به شهرستانك، برنامه‌ريزي كنيد. تهران، كرج، مرزن آباد و … انتخاب خوبي است.

كمپينگ اما در طبيعت شهرستانك بي‌نظير است. لوازم كمپينك خود را برداريد و مثلاً در محوطه كاخ ناصري، در آلاچيق‌ها و يا كنار رودخانه اقامت كنيد.

اجاره ويلا در شهرستانك

ممكن است بخواهيد در هر صورت و بدون آشنايي با كمپ‌زني در اين روستا بمانيد. در اين صورت، اجاره ويلا در شهرستانك امكان‌پذير است و مي‌توانيد براي ماندن خود در يك آخر هفته عالي برنامه ريزي كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۸ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۴۶:۱۱ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی