مجله دلتا
گردشگري
به استان اردبيل مي‌رويم و به جاهاي ديدني آن سر مي‌زنيم. سپس از دو مسير از اردبيل خارج مي شوم. مي توانيد بهترين جاذبه هاي گردشگري اردبيل را در اين مطلب بيابيد.

استان‌‌هاي شمال غربي كشور همگي زيبا هستند و پر جاذبه. از سويي دسترسي به كوه، دشت، جنگل و دريا را با هم دارند و از سوي ديگر جاذبه‌هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي آن‌ها بي‌نظير است. امروز با مجله گردشگري به يكي از اين استان‌ها سر مي‌زنيم. مي‌خواهيم جاهاي ديدني اردبيل را بگرديم. همان‌جا كه جاذبه‌‌هايي چهار فصل دارد و به استان چشمه‌‌هاي بهشتي معروف است. با مجله دلتا بمانيد تا به بخش‌هايي از اين استان سر بزنيم. عكس‌هاي منحصر به فرد بگيريم و حسابي خاطره بسازيم.

جاذبه هاي گردشگري اردبيل

جاده رويايي حيران

سفر را از مسير شمال به استان اردبيل شروع مي‌كنيم؛ بعد از آستارا به طرف گردنه حيران مي‌رويم و با يك دنيا تصاوير ديدني از جاده رويايي حيران آلبوم خاطراتمان را پر مي‌كنيم. در ابتداي مسير جنگل بي‌بي‌ يانلو محلي براي اقامت و استراحت است كه امكانات رفاهي خوبي هم دارد. از سويي گردنه حيران هم مجموعه گردشگري فوق‌العاده‌اي است. تله‌ كابين و سورتمه ريلي، زيپ‌ لاين، كارتينگ و ديگر امكانات تفريحي كه در اين گردنه زيبا كمي چاشني هيجان‌‌انگيز به جاهاي ديدني اردبيل بزنيد.

پيشنهاد مطالعه: مي‌توانيد براي آشنايي با تفريحات گردنه حيران مطلب “تفريحات گردنه حيران” را مطالعه نماييد.

انواع غذاخوري‌‌ها با منوهاي سنتي و به‌ روز آن‌جا موجود است. آش دوغ به عنوان غذاي محلي اردبيل را در گردنه حيران خوردن، لذت خاصي دارد. يادتان باشد اگر با وسيله شخصي خودتان براي سر زدن به جاهاي ديدني اردبيل مي‌رويد، اين مسير تا حدود ۵۵ كيلومتر پمپ بنزين ندارد. اولين پمپ بنزين بعد از آستارا در ورودي نمين است.

گردنه حيران

نمين ؛ آوازه جهاني

وارد شهرستان نمين كه بشويد در ابتداي مسير مسجد و مجتمع بين‌ راهي است و چند كيلومتر جلوتر پمپ بنزين قرار گرفته. نمين شهر گليم استان اردبيل است.  گليم عنبران آن آوازه جهاني دارد و مي‌توانيد از اين شهر دست‌بافت‌هاي عالي به عنوان سوغات تهيه كنيد.

نمين جاذبه‌‌هاي تاريخي زيادي دارد مانند دولمن‌‌ها (مسكن انسان‌هاي اوليه) و جاذبه طبيعي مثل جنگلِ به شدت زيباي فندقلو كه ميزبان بسياري از گردشگران است. از پل روگذر تا به جنگل فندوقلو برسيد حدود ۱۰ كيلومتر بايد برانيد. آنجا اتاقك‌‌هاي چوبي با امكانات رفاهي و تله‌ كابين به طرف حيران هم وجود دارد. باورتان نمي‌شود كه مي‌توانيد از چشم‌ انداز جنگل و كوه و جاده حيران و درياي خزر لذت ببريد.

پس از آن كوه سنگر حور و درياچه سوها هم در مسير برگشت‌تان از فندقلو زيبايي‌‌هاي جنگلي بكري را برايتان به نمايش مي‌گذارند.

پيشنهاد مطالعه: مي‌توانيد اطلاعات كاملي را از جنگل فندقلو در مطلب “جنگل فندقلو ، بهشت بابونه اردبيل ” مطالعه كنيد.

جنگل فندقلو استان اردبيل

جاهاي ديدني اردبيل

نمين تقريباً ۲۰ كيلومتر با اردبيل فاصله دارد و پس از آن شما به اردبيل مي‌رسيد. مكان‌‌هاي تاريخي مانند شيخ جبرائيل كلخوران، جمعه‌ مسجد، بقعه شيخ‌ صفي و خانه‌‌هاي تاريخي مانند خانه تاريخي صادقي را به رستوران تبديل كرده‌اند. يك درياچه طبيعي داخل شهري در كشور هست به نام شورابيل كه يكي از بي‌نظيرترين جاهاي ديدني اردبيل است.

مجتمع گردشگري شورابيل بزرگ‌‌ترين پيست پياده‌‌روي كشور را دارد. مسافت آن ۷ كيلومتر است و دور تا دور درياچه را مي‌زند.

اين‌جا انواع دوچرخه و موتور سيكلت برقي در كنار درياچه، قطار تفريحي، قايقراني، اتوبوس دريايي، زيپ‌ لاين روي درياچه و شهربازي هم وجود دارد. چند هتل نيز در كنار درياچه شورابيل هستند كه مي‌توانيد براي اقامت از آن‌ها بهره ببريد.

رودخانه باليخلو از وسط شهر عبور مي‌كند. پارك ساحلي و خيابان معلم، مكان تفريحي مناسبي براي گردشگران هستند كه در حاشيه درياچه به چشم مي‌خورند.
شهرستان نمين

روستاي سردابه هم يكي ديگر از جاهاي ديدني اردبيل است و هر سال شمار زيادي از گردشگران خارجي و داخلي به چشمه‌‌هاي آبگرم طبيعي و منطقه ييلاقي زيباي اين‌جا سرازير مي‌شوند.

پل معلق و تمام‌ شيشه‌اي در منطقه دربند هير با فاصله ۲۰ كيلومتري از اردبيل قرار گرفته كه در بهار ۹۸ راه اندازي شده است. مي‌توانيد سري هم به آن‌جا زده و تجربه جديدي را در شهر اردبيل به دست بياوريد.

‌دشت مغان

در شمالي‌‌ترين قسمت اردبيل مي‌توانيد به سراغ دشت مغان برويد، در واقع نام جلگه‌‌اي است كه زيستگاه انسان‌ هاي نخستين بوده و تاريخش به دوران نوح و قوم‌هاي عاد و ثمود مي‌رسد. علاوه بر اين‌ها مي‌‌دانيم حوادث و وقايع بزرگي را هم از سر گذرانده است.

بنابراين خيلي فرقي نمي‌كند شما طبيعت‌‌ گرد باشيد يا تاريخ گرد، گردشگري حرفه‌اي باشيد يا آماتور، در هر صورت دشت مغان با تعداد زيادي آثار تاريخي و مكان‌‌هاي طبيعي مي‌‌تواند حسابي شما را سرگرم كرده و ساعت‌هاي‌تان را مال خود كند.

دشت مغان يا جلگه مغان

مشگين‌ شهر و پل به ياد ماندني

از ميدان وحدت اردبيل مي‌توانيد به سمت مشگين‌ شهر در فاصله ۱۰۰ كيلومتري حركت كنيد. در خروجي شهر امامزاده صدرالدين را هم سر بزنيد كه يكي از جاذبه‌‌هاي مذهبي اردبيل به حساب مي‌آيد. در اينجا پمپ بنزين هم هست.

بين راه در روستاي پيرازميان، منطقه باستاني شهريئري با قدمت ۸ هزار سال قبل از ميلاد مسيح را خواهيد ديد، با آن مجسمه‌هاي سنگي كه به بيش از ۲۰۰ پيكره‌ مي‌رسند. به شكل انسان كه باستان‌ شناسان آنجا را رصدخانه يا معبد نام گذاشته‌اند. اين پيكره‌‌ها به جز يك مورد كه آن هم گمان مي‌شود موبد معبد بوده است، دهان ندارند. چه قدر شگفت انگيز.

منطقه باستاني شهريئري ديدني اردبيل

تعدادي از جاهاي ديدني اردبيل در همين مشگين‌ شهر وجود دارند و شايد چند روز براي ديدن آن‌ها وقت لازم است. آبگرم‌ هاي قينرجه، شابيل، وله‌زير، موئيل و قوتورسويي در جاهاي مختلف اين شهرستان پراكنده‌اند.

خوب پل معلق و به ياد ماندني مشگين‌ شهر هم كه طولاني‌‌ترين پل معلق خاورميانه و نخستين پل معلق تفريحي ايران است را هم حتما ببينيد. امكانات گردشگري و تفريحي مانند زيپ‌ لاين از ديگر جاذبه‌‌هاي اين شهرستان است. عكس‌هاي زيبايي كه از اين پل معلق ثبت مي‌كنيد مهم‌ترين آن‌ها در سفرتان خواهند بود. روي رودخانه خياوچايي و در پارك جنگلي مشگين‌ شهر قرار گرفته است و در ارتفاعي ۸۰ متري، ۲ متر عرض و  ۳۶۵ متر طول دارد.

پل معلق مشگين شهر ديدني اردبيل

منطقه‌اي زيبا در ييلاقات ملك‌ سويي وجود دارد كه در بيش‌تر فصول سال مي‌توانيد ابرها را زير پاي خود ببينيد. اكوكمپ عشايري با ۸ كلبه كوهستاني هم در دامنه سبلان و مجاورت آبشار ۸۰۰ متري گورگور و آبگرم ملك‌ سويي خواهيد ديد كه مي‌تواند براي اقامت مناسب باشد.

شيروان‌ دره‌ سي از آن دره‌ هاي اسرارآميز است كه در فهرست جاهاي ديدني اربيل مي‌گنجد. حدود ۲۰ كيلومتري جنوب شرقي مشگين‌ شهر است و نزديكي لاهرود.

اين دره‌ عميق و عريض با ديواره‌هاي صخره‌اي مساحتي حدود ۷۵ كيلومتر مربع دارد. سنگ‌‌هايش به صورت تنديس‌‌هايي ديده مي‌شوند كه گويا به دست هنرمندي تراشيده شده‌‌اند. به عنوان دومين ژئو پارك خاورميانه در حال طي كردن مراحل ثبت در سازمان يونسكو است.

روستا گردي در اردبيل

جاذبه‌هاي گردشگري حاشيه رود ارس در پارس‌ آباد، گمرك بيله‌ سوار و بازار مرزي اين گمرك از جاهاي ديدني اردبيل در شهرهاي مرزي است. روستاهاي گردشگري بخش موران و خانه بوم‌ گردي روستاي شوون جاذبه‌هاي شهرهاي شمالي استان هستند و روستاگردي بين زيبايي‌‌هاي روستاهاي موران زبانزد است.

مي‌توانيد به روستاي سرسبز شوون هم كه به دليل موقعيت جغرافيايي اش دو فصل بهار دارد، حتما سر بزنيد. پاييز آن‌جا همانند بهار سرسبز و ديدني است. روستاي شوون رشته‌ كوه‌‌هاي زيبا و سواحل سرسبز، رودخانه‌‌هاي دائمي چون قاراسو، ساري‌قميش و… دارد و مأواي گردشگران است.

سرعين شهر چشمه هاي آب گرم

سرعين اردبيل مشهور به شهر چشمه‌هاي آب گرم است. ۱۲ چشمه آبگرم مدرن در سرعين هست كه با خواص درماني مختلف گردشگران داخلي و خارجي را به سوي خود مي‌كشاند. اصلا سرعين شهري توريستي است و تعداد بسياري اقامتگاه و هتل هم در آن وجود دارد.

از جاذبه‌هاي ديگر آن مي‌توان به پيست اسكي آلوارس و روستاي تاريخي و زيرزميني كنزق اشاره كرد. روستاي ويلادره با فرآورده‌‌ها و غذاهاي روستايي مي‌تواند حسابي پذيراي گردشگران باشد.

پيشنهاد مطالعه: مي توانيد براي كسب اطلاعاتي دقيق تر از سرعين مطلب: “سرعين ، شهر چشمه هاي آب گرم” را مطالعه كنيد.

سرعين شهر آب گرم ديدني اردبيل

مسير خروج از اردبيل

ابتدا مي‌توانيد به جنوب استان اردبيل برويد و جاذبه‌هاي شهرهاي خلخال و كوثر را هم ببينيد. همچنين روستاهاي بخش شاهرود كه به زباني بازمانده از ايران باستان صحبت مي‌كنند و فرهنگي اصيل دارند، روستاهاي بخش خورش‌ رستم مانند روستاي پلكاني كزج و روستاي خمس با هتل كه همه و همه از جاذبه‌‌هاي خلخال به شمار مي‌روند هم مي‌تواند مقاصد گردشگري خوبي براي شما باشد.

همچنين كه در اين مسير با ورود به جاده اسالم و پونل مي‌توانيد به ماسوله گيلان و شهرهاي شمالي برسيد يا به سوي زنجان برويد.

مسير دوم هم براي خروج از اردبيل، رفتن از سرعين به سمت نير است كه با ديدن بولاغلار و پل تاريخي قرميزي‌كورپي مي‌توانيد به طرف سراب  آذربايجان شرقي برويد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۳۸:۳۵ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی