مجله دلتا
گردشگري
در باغ فردوس تهران، زيبا ترين باغ موزه سينماي ايران داير شده كه غير از ارائه‎ گنجينه اي از سينما، به يكي از پر جاذبه ترين مكان هاي گردشگري تهران نيز تبديل شده است.
موزه سينما

امروز به يكي از باغ موزه هاي تهران سر مي‌زنيم. به باغ فردوس كه موزه سينما و يكي از جاهاي گردشگري تهران است. فرصتي براي آشنايي با تاريخچه سينماي ايران كه طيف وسيعي از جوايز هنرمندان سينما را در بر گرفته و فضايي دل انگيز و آرامش بخش دارد. همچنين عكس ها، وسايل شخصي و عروسك هاي استفاده شده در فيلم ها، كه همگي خوراك نوستالژي گرد هاست در اين موزه وجود دارد.

فردوس بعدها نام باغي شد كه درباريان آقا محمدخانِ قاجار پس از مرگ‎ش احداث كردند. آقا محمدخان در سال‎هاي آخر عمرش در حال ساختن قصري بود به نام قصر محمديه در نزديكيِ تجريش. اما با مرگ وي كار ساخت و ساز نيمه كاره رها شد.

با مجله دلتا همراه شويد تا به جايي برويم كه به شما اين امكان را مي‌دهد تا قديمي ترين فيلم هاي سينماي ايران و جهان را در نمايي كوچك و قديمي به تماشا بنشينيد.

باغ فردوس

خدمتِ درباريانِ قجري

درباريان قاجاري در سال ۱۲۶۴ خورشيدي در نزديكي همان عمارت رها شده باغي را احداث كردند كه به دليل زيبايي درختان درهم رفته چنارش و فضاي بي نظير و دلنشين آن مكان، به باغ فردوس معروف شد. فردوسي به مساحت ۲۰۰۰۰ متر مربع.

باغ فردوس داراي دو عمارت بود كه ساخت آنها از سال ۱۲۵۰ شروع شده بود. دو عمارت شمالي و جنوبي؛ گرچه امروزه از عمارت شمالي چيزي باقي نمانده است اما عمارت با شكوه جنوبي هنوز زيبايي هاي خود را به رخ بازديد كنندگان مي‎كشد.

عمارت باغ موزه سينما

از ناصرالدين شاه تا خاتمي

داستان پر فراز و نشيب اين باغ از اين قرار است كه ابتدا هديه‎ي عروسي ناصرالدين شاه به دخترش بود كه بعد از برگزاري مراسم، به دليل عدم رسيدگي روبه ويراني نهاد. پدر دوست داماد يعني جناب دوست علي خانِ نظام‎الدوله كه خود معمار بود عمارت جنوبي را تمام كرد، اما دوباره پس از مرگش باغ رها شد تا اينكه تاجري شيرازي به اسم حاج ميرزا حسين باغ را خريد و يك بار ديگر آن را تعمير كرد.

باغ فردوس ايران

در سال ۱۳۱۶ وزير معارف آن زمان دستور ساخت مدرسه شاپور تجريش را در اين باغ صادر كرد. كه در دهه پنجاه به مكاني به نام دفتر برنامه ريزي جشن‎هاي ملي تغيير كاربري داده و پس از انقلاب در اختيار سازمان صدا و سيما قرار گرفت وَ نهايتا در زمان رياست جمهوري سيد محمد خاتمي موزه سينما به اين باغ انتقال داده شده و از تابستان ۱۳۸۱ تا به امروز ميزبان علاقمندان به سينما و تمامي فعاليت هاي مربوط به اين صنعت شد.

موزه سينما

موزه سينما

گنجينه اي از  ۴۰ هزار عكس. ۵ هزار جلد نشريه سينمايي. اسناد تاريخي، ۳۵۰ دستگاه مربوط به بخش فني سينما، ۴ هزار فيلمنامه از جمله آثار تحت حفاظت اين مجموعه است.

موزه سينما از بخش‎هاي متعدد و بسيار جالب و ديدني تشكيل شده‎است. تالار آغازگران با عكسهايي از اولين‎هاي سينماي ايران، نخستين فيلمسازان و همچنين نخستين ادوات سينمايي مزين شده است. تالار معاصران يا تالار مياني كه پر است از تصاويري از هنرمندان معاصر، غرفه هاي اختصاصي اي براي هنرمندان معاصر. و در نهايت تالار بين المللي پر از جوايزي كه سينماي ايران از جشنواره‎هاي خارجي كسب كرده‎است مانند نخل طلايي، شير ونيز، خرس برلين و…

موزه اي براي سينماي ايران

سپس نمايشگاه دفاع مقدس را شاهديم با آثاري مربوط به اين ژانر سينمايي، همچنين غرفه شهيد آويني. نمايشگاه كودك كه شمارا در مقابل تمام عروسكهاي دوران كودكي تان كه در سينما ديده ايد قرار مي‎دهد.

شاه نشين عمارت متعلق به علي حاتمي ست. آثار و عكسهايي از پشت صحنه فيلم‎هايش. حتي مي‎توانيد اورا پشت ميز تدوين مشاهده كنيد.

خانه فرهاد، نمايشگاه صدا و دوبله، نمايشگاه نام آوران با ماكتهايي از بزرگان و نام آوران سنماي ايران كه يكي پس ارز ديگري مقابل چشمان شما ظاهر مي‎شوند.

تالار شاه نشين موزه سينما

امكانات رفاهي موزه سينما

دو كافي شاپ، فروشگاه عرضه محصولات فرهنگي. سرويس بهداشتي، سالن سينما با خريد اينترنتي بليط و حضوري و همچنين فروشگاه‎هاي عرضه پوشاك و صنايع دستي.

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۳ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۱۱:۱۳ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی