مجله دلتا
گردشگري
كاريزِ كيش، كه با نام شهر زير زميني معروف شده است با وسعت 10000 متر در عمق 16 متري در زير زمين بنا شده است. با سقفي پوشيده شده از صدف و مرجانهايي به عمرِ 270 ميليون سال كه در برخي قسمتها قدمت اين مرجانها به 570 ميليون سال نيز مي رسد.

سفر به جزيره كيش در هر زماني از سال براي گردشگران جذابيت دارد. تابستان و زمستان هم ندارد. با آن طبيعت منحصر به فرد و تفريحات متنوع. جالب است بدانيد كه اين مرواريد خليجِ فارس غير از پاساژ گردي‎ ها و تفريحات آبي، مناطق گردشگري‎ زيبايي را نيز در خود جاي داده است. از تفريحات آدرنالين دار بگيريد تا آثار تاريخي و بناهاي ديدني. يكي از اين مناطق ديدني كاريز كيش است. شهري زير زميني كه بايد حتماً در ليست جاذبه هاي گردشگري تان نوشته شود.

شهر زير زميني كيش

امروز با مجله گردشگري مان سري به اين شهر زيرزميني زده ايم كه اتفاقاً يكي از زيبا ترين جاهاي ديدني كيش است. شبكه اي از قنات ها كه به اين نام معروف شده و فقط ۱۴ متر از سطح زمين پايين تر است. با مجله دلتا بمانيد.

كاريز چيست؟

كاريز، تشكيل شده از يك دهانه روباز و يك مجراي تونل مانند زيرزميني و چندين چاه عمودي كه اين مجرا يا تونل زير زميني را با سطح زمين مرتبط مي‌سازد، بخش‌ هاي مختلفي دارد و خود چاه‌ ها عامل تهويه هواي قنات نيز هستند. در حقيقت ايران را مي‌توان اولين كشوري دانست كه اين چرخه‌ پر كاربرد را به وجود آورد. سازه اي كه آب را بدون صرف هزينه و تنها با كمك گرفتن از نيروي ثقل زمين به مكان درست هدايت مي كرد.

شهر زير زميني كاريز كيش

كاريز كيش مقصد گردشگري

كاريز كيش كه با نام شهر زير زميني كيش هم معروف شده، به وسعت ۱۰۰۰۰ متر در عمق ۱۴ تا ۱۶ متري زير زمين، قرار گرفته است. ويژگي منحصر به فردي دارد، سقفي پوشيده شده از صدف و مرجان‎ هايي به عمرِ ۲۷۰ ميليون سال كه در برخي قسمت‎ ها قدمت اين مرجان ‎ها به ۵۷۰ ميليون سال نيز مي‎رسد.

در واقع همانطور كه گفته شد اين شهر زير زميني مجموعه‎ اي از قنات‎ هايي است كه با شبكه ‎اي از مسير هاي اصليِ هدايت آب شيرين، مورد استفاده قرار مي‎گرفته است. (كاريز معادلِ كلمه قنات در زبانِ عربي است.) و تنها قناتي در جهان است كه سقف آن با مرجان پوشيده شده.

دماي هواي خنك اين كاريز در تمام فصول سال تغيير نمي‎كند. يك جريان آب شيرين نيز از كنار گردشگران در حين بازديد مي‌گذرد. دماي هواي خنك و گذر آب، اين مكان را به يكي از بي نظير ترين مناطق گردشگري در كل خليج هميشه فارس بدل كرده است.

  • آدرس شهر زيرزميني كاريز كيش

    اين جاذبه گردشگري را مي‌توانيد در بلوار ميرمهنا، بين ميدان المپيك و ميدان فارور بيابيد.

  • ساعت كاري كاريز كيش

    همه روز هاي هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب مي‌توانيم اين شهر زير زميني را ببينيم را ببينيم.

تونل هاي زير زميني مرجاني

فسيل هايي در دل مرجان‎ ها

ديدن لايه ‎هاي هفت متري مرجاني در سقف اين كاريز اولين چيزي است كه توجه شما را به خود جلب مي‎كند. مرجان‎ هايي كه فقط مي‎توانيد در زير درياها و اقيانوس ها، آن ها را ببينيد. اما كاريز كيش به راحتي اين زيبايي ‎هاي بي‎ بديل را مقابل چشمان شما قرار داده است.

بدنِ اين مرجان ‎ها كه زماني در بسترِ دريا جاي داشتند مملو از صدف‎ ها و فسيل آبزياني است كه بيش از ميليون ها سال قدمت دارند؛ و شما به وضوح مي‎توانيد هنگام بازديد، با نگاهي به سقف آن ها را مشاهده كنيد.

موزه و بازار صنايع دستيِ زير زميني

داخل دالان ‎هاي كاريز كيش، بازار صنايع دستي اي برپا شده است، كه مي‎توانيد از آثار دستي و هنرمندانه‎ اين مرز و بوم يادگاري‎ هايي براي خود و دوستان‎تان تهيه كنيد. همچنين در بخشي از اين كاريز موزه ‎اي قرار دارد كه در آنجا فسيل‎ هايي از جانوران همراه شناسنامه و مشخصات‎ آن ها، نگهداري مي‎شود وَ مهمتر از همه اين كه شناسنامه كاملي از تاريخچه خليج فارس را مشاهده خواهيد كرد كه بر نام بلند خليج ايراني هميشه فارس صحه مي‎گذارد.

صنايع دستي قنات

امكانات توريستي كاريز كيش

گذشته از جاذبه ديدني و گردشگري اين كاريز، امكانات ديگري نيز به اين مجموعه اضافه شده است. مانند عكاسخانه كه اجازه مي‌دهد خاطره اين روز زيبا را در اين مكان ديدني براي خود ثبت كنيد. همچنين مي‎توانيد بر دست و بدن خود نقش ‎هايي زيبا از حنا بزنيد كه خاص مردمان جنوب كشورمان است. همچنين رستوران و كافه‎اي نيز براي گردشگران تعبيه شده است.

تاريخچه مختصر

قنات كيش در حدود ۲۰ سال پيش رو به تخريب بود و در معرض نابودي قرار داشت. در سال ۱۳۷۸ سرنوشت كاريز كيش به دست يكي از ايرانياني كه پس از سال‌ها از آلمان بازگشته بود تغيير كرد. مهندس حاجي حسيني با تحقيق روي اين سازه به آن علاقه‌ مند شد و تصميم به بازسازي آن گرفت. او در همان سال مرمت و بازسازي كاريز را با حفظ اصالت بنا شروع كرد و به يك شهر زيرزميني با بخش‌ هاي مختلف توريستي تبديل شد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ايرانگردي، سفر، كيش، گردشگري،
موضوع:
[ ۱۸ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۲۳:۱۲ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی