مجله دلتا
گردشگري
ديدن جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك مانند قدم گذاشتن در روياهاست. ديدني هاي تاريخي و كهن اين شهرستان و آن درياچه زيباي نمك را در هيچ كجا نمي توان يافت.
جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك

در شرقي ترين نقطه استان اصفهان، در ۴۲۰ كيلومتري آن، شهرستاني زيبا با ديدني هاي چشمگير وجود دارد. شهرستان خور و بيابانك با ۱۲۶ آبادي بزرگ و كوچك. معمولا مصالحي از گل و خشت دارند اما، در قسمت هاي مدرن تر خانه هايي به روز تر و به شكل امروزي درآمده را نيز خواهيد يافت. جالب اينكه مساحت زيادي از اين منطقه كويري است و شما مي‌توانيد، در سفرتان از رمل هاي زيبا، تپه هاي شني و جلوه هاي بي نظير طبيعت شگفت زده شويد. مجله گردشگري مان در اين فصل سري به جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك زده است تا زيبايي هايش را با شما شريك شود. با مجله دلتا بمانيد.

كوير مصر

خور و بيابانك

اصلاً اصفهان يكي آن استان هاي منحصر به فرد براي مقاصد گردشگري است. از جاذبه هاي تاريخي گرفته تا ديدني هاي شگفت انگيز طبيعي به حق هم جز اين نيست. ديدني هايي دارد كه زبانزد است مانند درياچه نمك كه برخي آن را با عنوان درياچه نمك كوير مصر مي‌شناسند و برخي هم با همان نام اين شهرستان. بياييد ببينيم ديگر جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك كجاها هستند و چه چيزهايي دارد كه شايد از آن بي خبريم.

  • قلعه رويايي بياضه

    در روستاي بياضه در ۵۳ كيلومتري خور و بيابانك قلعه اي واقع شده است كه به ارگ بياضه هم معروف است. يك قلعه رويايي چند طبقه از خشت و گل. دور تا دور اين بنا خندق هاي عريض و عميقي به طول ۷ تا ۱۳ متر وجود دارد كه از ارگ در برابر دشمنان محافظت مي كرده است. سن و سالش به دوران ساسانيان مي‌رسد و سال ها كاركرد دفاعي داشته است. مسكوني هم بوده و جهانگردان زيادي هم راجع به آن صحبت كرده اند. مثل ناصر خسرو و ابن حوقل كه در سفرنامه‌ هاي خود از اين قلعه نام برده اند.
    قلعه رويايي بياضه

  • قلعه جندق

    از دوران ايلخاني و ساساني قلعه‌اي تاريخي در شهر جندق واقع شده كه مساحت آن يك و نيم هكتار است. هنوز هم در دل اين قلعه افرادي زندگي مي‌كنند. خانه يغما جندقي شاعر معروف كشورمان كه يكي از جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك است هم در اين قلعه قرار دارد. قلعه جندقي كه هنوز سرپاست و در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است. مي‌توانيد از خانه هاي قلعه، مسجد، حسينيه، حمام و همچنين ديگر جاذبه هاي آن كه در كوچه پس كوچه هايش پراكنده اند ديدن كنيد.

  • مسجد جامع جندق

    براي ساكنان قلعه جندق مسجدي در سال ۹۶۰ هجري قمري ساختند تا بتوانند در آن به عبادت بپردازند. در مركز قلعه جندق واقع شده و بار همه اعتقادات ساكنان آنجا را به دوش مي‌كشد. ميدان بزرگي در مسجد خواهيد ديد در صحني مستطيل شكل كه در اطراف آن غرفه هايي با طاق هاي ديدني به چشم مي‌خورند. از دو شبستان مسجد يكي پشت همين غرفه هاست و ديگري به عنوان محل عبادت بانوان استفاده مي‌شده و به صورت مجزا در شمال مسجد قرار گرفته است.
    مسجد جامع جندق و روستاي جندق خور

  • نارين قلعه

    نارنج قلعه، در نايين قرار گرفته است و اسم نارين قلعه را شايد از همينجا گرفته است. يادگار دوره پارتيان يا ساسانيان است. برخي مي‌گويند به دليل وجود خندق هاي اطرافش، در حقيقت دژ دفاعي بوده است، و برخي مي‌گويند به دليل نوع معماري نارنج يا نارين قلعه در مركز شهر احتمالاً بايد محل زندگي حاكمان شهر بوده باشد.

  • روستاي گرمه

    نخلستان سبز و آسمان آبي در روستاي گرمه به يكديگر دوخته شده‌اند. اينجا يكي از زيبا ترين جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك است. در مسير جاده ابريشم قرار داشته و  قلعه كهني هم هنوز در آن باقي است. به دوره ساسانيان بر مي‌گردد كه احتمالاً هم كاربرد دفاعي داشته و هم مسكوني. چشمه اي زيبا هم در روستاي گرمه مي‌جوشد. در نخلستان ها كه قدم بزنيد مي‌توانيد مسير آن را پي بگيريد و از تالاب زيبايي كه اين چشمه به وجود آورده است ده ها عكس به يادگار همراه خود ببريد.
    روستاي گرمه خور

  • روستا و مسجد فرخي

    در كيلومتر ۱۷ روستاي خور، در غرب آن روستايي وجود دارد كه به روستاي فرخي معروف است. مردم خور و بيابانك اين روستا را دارُالاَمان مي‌ناميدند. افرادي كه از حاكمان ستمگر شكايت داشتند به اين روستا آمده و به قاضي آن جا پناه مي‌آوردند. مسجدي از دوران قاجار در اينجا وجود دارد كه مي‌گويند حاج سيد ميرزا جندقي، مجتهد مشهور خور و بيابانك دستور داد تا اين مسجد را بسازند. امروز با ۷ غرفه كه ۳ غرفه آن در ۵۰ سال اخير ساخته شده، به يكي از جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك تبديل شده است.

  • درياچه نمك خور و بيابانك

    طبيعت گردان علاقه زيادي به اين جاذبه ديدني دارند. گردشگران زيادي هم در طول سال مخصوصاً در پاييز و زمستان به اين درياچه سفر مي‌كنند. درياچه نمك خور و بيابانك كه در قسمت مركز تا جنوبي كوير مركزي ايران وجود دارد. كم عمق است با ۲۰۰۰ كيلومتر مربع وسعت. با ديگر درياچه هاي نمك تفاوت زيادي دارد. چشم انداز زيبايي از افق با انعكاس آسمان روي درياچه را در كمتر درياچه نمكي ديده ايد. شايد در حوض سلطان. در فصول پر باران به صورت مخلوطي از گل و رس در مي‌آيد و در فصول خشك شبيه دريايي سفيد مي‌شود كه از ديدن آن سير نمي‌شويد. نمي‌شود به جاذبه هاي گردشگري خور و بيابانك برويد اما بدون ديدن اين درياچه نمك بازگرديد.
    پيشنهاد مطالعه: مي توانيد اطلاعات ديگري از درياچه حوض سلطان در مطلب “حوض سلطان، آينه اي طبيعي براي نماياندن چهره خدا” مطالعه كنيد.

    درياچه نمك خور

مسير درياچه نمك خور

مي‌توانيد براي طي مسير درياچه خور از راه آسفالت شهرستان خور به طبس استفاده كنيد. بعد از مسافتي حدود ۵۰ كيلومتر به قسمت جنوبي درياچه مي‌رسيد. بهتر است راه‌هاي ديگر را آزمايش نكنيد چرا كه زمين هاي اطراف درياچه گاهي به صورت باتلاقي در مي‌آيند و ممكن است دردسر ساز شوند.

حرف آخر

متاسفانه در اين سال‌ هاي تفريحاتي نظير آفرود و موتور سوراي، آسيب‌هاي زيادي به سطح پلي‌گون‌ هاي درياچه وارد كرده اند. حساسيت پلي‌ گون‌ ها به حدي است كه حتي رويشان قدم گذاشتن هم آنها را دچار اسيب مي كند، چه رسد به ويراژدان روي آنها. اميدواريم كه همه مان در سفر به اين منطقه بي‌نظير، اول به فكر مراقبت و حفاظت از محيط درياچه نمك خور باشيم تا ساليان سال اين گنجه طبيعي را حفظ كنيم.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۸ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۵۹:۵۷ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی