مجله دلتا
گردشگري
نام مسجد سليمان بيشتر چاه نفت را به يادمان مي‌آورد. اولين چاه نفت خاور ميانه در اين شهر بود. از سويي اولين مسابقه فوتبال كشور، اولين استخر شنا، زمين تنيس، زمين گلف ايران وَ اولين فرودگاه و ده ها اولين ديگر هم در همين شهر بوده است.
جاهاي ديدني مسجد سليمان

رفتن به شهر هاي تاريخي هميشه جذاب بوده و هست. مثل مسجد سليمان، شهري تاريخي كه در دل كوه هاي زاگرس در استان خوزستان جا خوش كرده است. با قدمتي كه به ايران باستان مي رسد. تمدن ايلامي‌ ها. مسجد سليمان قسمتي از گنجِ مان، كه همان ذخاير نفتي‌است را در دل خود دارد. علاوه بر اين جاهاي ديدني مسجد سليمان هم در زمره بهترين مقاصد گردشگري قرار مي گيرند و كمتر شناخته شده، بكر، تاريخي و طبيعي هستند. نمي‌دانم به همه آن ها واقفيد يا نه؟ اما خوب است همراه اين مجله گردشگري شويد تا سري به جاذبه هاي ديدني اين شهر بزنيم. با مجله دلتا بمانيد.

طبيعت زيباي خوزستان

جاهاي ديدني مسجد سليمان

نام مسجد سليمان بيشتر چاه نفت را به يادمان مي‌آورد. عمليات استخراج نفت، نخستين بار در خاورميانه در سال ۱۹۰۸ ميلادي توسط كنسرسيوم دارسي از اين شهر و با چاه شماره يك، در ميدان نفتي مسجد سليمان آغاز شد.

از سويي اولين مسابقه فوتبال كشور، اولين استخر شنا، زمين تنيس، زمين گلف ايران وَ اولين فرودگاه و ده ها اولين ديگر هم در همين شهر بوده است. اما از سويي فكرش را بكنيد زيبايي هاي مسجد سليمان با آن تاريخ قديميِ نهم يا هفتم قبل از ميلاد مسيحَش مي‌تواند چه قدر مكان ديدني و كهن را در خود جاي داده باشد.

جزيره كوشك

پشت يكي از بزرگ‌ ترين سد هاي استان خوزستان، يعني سد شهيد عباسپور جزيره كوچكي قرار گرفته به نام جزيره كوشك.  ۱۲ ويلا در اين جزيره و در فضايي بسيار زيبا براي پذيرايي از مسافران و گردشگران ساخته شده است. با امكانات تفريحي و اقامتي مناسبي كه سر زدن به آنها در سفر به جاهاي ديدني مسجد سليمان خالي از لطف نيست.

به خاطر داشتن طبيعتي بكر و زيبا، با آن درختان و چمنزار هاي منحصر به فرد و مناظر زيباي درياچه در اطراف سد، گردشگران زيادي را مجذوب و كرده به سوي خود مي كشاند.

جزيره كوشك شهيد عباسپور

سد شهيد عباسپور

پر آب‌ ترين و بزرگ‌ ترين رودخانه كشور، كارون است و سد شهيد عباسپور روي آن احداث شده است. در فاصله ۵۵ كيلومتري از شمال مسجد سليمان كه يكي از بزرگ‌ ترين سد هاي ايران هم هست. به صورت دو قوسي به‌منظور توليد انرژي برق آبي، تامين آب شرب، صنعت كشاورزي و كنترل سيلاب آن را ساختند، پشت اين سد مناظر بي نظيري به وجود آمد و چشم‌ اندازهاي فوق‌ العاده اي پيش چشم همگان قرار داده است.

آتشكده جاويدا (سر مسجد)

از مهم‌ ترين اماكن تاريخي و باستاني استان خوزستان آتشكده يا معبد جاويدا يا سر مسجد است كه در شمال‌ شرقي مسجد سليمان واقع شده. اينجا يكي از همان بناهايي‌است كه قدمتش به قرن هفتم قبل از ميلاد مي‌رسد.اغلب باستان شناسان معتقدند در ساخت تخت جمشيد هم از معماري بي ‌نظير اين بنا الهام گرفته شده است. به علاوه اينكه به دستور يكي از پادشاهان بزرگ هخامنشي هم بنا شده است. جالب است به شما بگويم وزن هر كدام از سنگ‌ هاي به كار رفته در آتشكده جاويد، به ۴ يا ۵ تن هم مي رسد.

آتشكده جاويدا

پارك جنگلي تمبي

يكي ديگر از جاهاي ديدني مسجد سليمان در شش كيلومتري اين شهر و در كنار نيروگاه برق تمبي پارك جنگلي زيبايي در جنوب آن قرار گرفته است. داراي مناظري بسيار زيبا و طبيعي است. آلاچيق‌ ها و امكانات مناسب گردشگري اين پارك باعث شده بسياري مسافران و خانواده ها در روز هاي تعطيل به اينجا سر زده و در كنار يكديگر خاطره سازي كنند.

دشت گلگير

يكي از زيبا ترين جاهاي ديدني مسجد سليمان در ۳۸ كيلومتري شمال‌ شرقي اين شهر قرار گرفته است. پر از گُل و دشت‌ هاي سرسبز و زيبا كه يك پاي گردشگري اين شهر هم محسوب مي‌شود. دشتي كه نه تنها خودش يكي از جاهاي ديدني مسجد سليمان است بلكه در دل خودش يك جاذبه ديدني ديگر هم دارد. چشمه‌اي كه آب گوگردي دارد و از اعماق زمين مي‌جوشد. در فصل زمستان و پاييز آب گرم دارد و در بهار و تابستان   آب آن خنك است. با خواص بسياري براي درمان بيماري هاي مفصلي.

آبشار نگين

در روستايي به نام نگين و در محلي كمتر شناخته‌ شده آبشاري به همين نام، بسيار زيبا و بكر قرار دارد. در شمال درياچه سد شهيد عباسپور، قرار دارد و نقش نگيني بر پهناي اين ديار بكر را ايفا مي‌كند. آبشاري مرتفع و سرسره مانند است كه روي كوه جاري شده و مي‌توان ساعت ها به زيبايي آن خيره شد و از آن عكس هاي متعدد ثبت كرد.

آبشار نگين

منطقه شكار ممنوع شو ولندر

در زاگرس جنوبي منطقه شكار ممنوعه اي وجود دارد به نام شو ولندر. در شهر مسجد سليمان است و داراي تنوع گياهي و جانوري بسيار خاصي‌است. از جمله مناطق ارزشمند استان خوزستان و كشور، بوده و از جمله جاهاي ديدني مسجد سليمان است. از نظر حيات وحش جانوري بي نظير است و مي‌تواند سوژه خوبي براي عكاسي هم باشد.

معبد بردنشانده مسجد سليمان

معبد بردنشانده، مكاني براي انجام مراسم مذهبي هخامنشيان در فضاي باز بوده است. به‌ جاي مانده از دوران حكومت آنان كه در ۱۶ كيلومتري شهر مسجد سليمان در جاده سد شهيد عباسپور قرار گرفته است. براي قرن‌ ها اين تشريفات مذهبي، در اين معبد انجام مي‌شده و نقوش برجسته روي سنگ‌ هاي آن رد پايي از عهد اشكانيان را نيز نشان مي دهد. يكي ديگر از جاهاي ديدني مسجد سليمان كه در فهرست آثار ملي ثبت شده است.

معبد بردنشانده مسجد سليمان

تپه باستاني كلگه زري (زرين)

در جنوب شهر مسجد سليمان در منطقه كلگه تپه باستاني كلگه زري قرار دارد و به هزاره سوم قبل از ميلاد مي رسد. عجيب است اگر تا به حال به آنجا سر نزده باشيد. آثار كنده‌ كاري شده از انقلاب حضرت ابراهيم روي صخره‌اي در اين تپه، وجود دارد و تاريخ نگاران و كارشناسان معتقدند نشان از پذيرفتن دين آن حضرت از سوي مردم مسجد سليمان فعلي بوده است.

آثاري از سلسله هاي  ساساني و اشكاني نيز به دست آمده و مي‌گويند اين تپه باستاني در دوران حكومت هخامنشيان هم از اهميت بالايي برخوردار بوده است.

دشت شيمبار

يكي از پر جاذبه‌ ترين مقاصد گردشگري-تفريحي در ۷۵ كيلومتري مسجد سليمان دشت شيمبار است. اين دشت به نام شيرين بهار هم معروف است. در مرز استان خوزستان و چهار محال بختياري جاي گرفته و بسيار ديدني است.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ دى ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۵۰:۳۰ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی