مجله دلتا
گردشگري
تالاب گندمان در ليست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگري در ايران قرار دارد و در دفتر بين ‌المللي تحقيقات پرندگان آبزي لندن هم ثبت شده است. ۱ مليون سال سن دارد و آب آن از باران و برف، چشمه‌ ها و رودخانه آق بلاغ تامين مي‌شود.
تالاب گندمان

اين روزها فصل زمستاني نه چندان سردي داريم و به ندرت مي‌شود كه هوا به چندين درجه زير صفر برسد. اما برخي مناطق آن سرماي خود را حفظ كرده اند و خوشبختانه مي‌توانند هنوز هم مقصدي عالي براي علاقمندان به سرد گردي و گشت و گذار در برف و سرما باشند. هرچند البته سردي اين مناطق هم ديگر به آن هواي يخ و يخ بندان چندين سال قبلش نمي‌رسد. استان چهار محال و بختياري يكي از همان هاست. امروز با مجله گردشگري مان به اين استان و شهرستان بروجن سفر مي‌كنيم تا به يكي از زيبا ترين تالاب هاي آن سر بزنيم. تالاب گندمان بروجن كه از مقاصد بي نظير براي گردشگران است. با مجله دلتا بمانيد.

عمق گندمان

تالاب گندمان

تالاب گندمان زماني شكارگاه بهرام گور بود. نام آن را از روي شهري تاريخي كه منطقه ييلاقي و سلطنتي بوده است، گرفته اند. در ليست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگري در ايران قرار دارد و در دفتر بين ‌المللي تحقيقات پرندگان آبزي لندن هم ثبت شده است. مي گويند ۱ مليون سال سن دارد و آب آن از باران و برف، چشمه‌ها و رودخانه آق بلاغ تامين مي‌شود.

پوشش گياهي تالاب گندمان از گياهاني مانند بيد، مرغ، جگن، ساز، ني، لويي، زنبق، آلاله آبي، هزار ني، بارهنگ آبي، نخل مرداب، عدسك آبي و بزواش تشكيل شده است. امكانات ويژه تفريحي و ورزشي دارد و مركز پرورش و نگهداري اسب هم هست. آنجا فضايي براي سواركاري در مرغزارهاي اطراف تالاب هم فراهم شده است كه مي‌توان در سفر، براي تفريح سري به آنجا زد. منطقه گندمان سردسير است و تقريباً زمستان‌ هايي سخت دارد. سرد ترين ماه سال دي و گرم‌ ترين ماه آن تير است. ۸ روستا در حاشيه تالاب قرار گرفته و دسترسي به آنجا هم به راحتي از  جاده آسفالت روستا هاي حسين آباد و نصير آباد امكان پذير است.

پوشش گياهي گندمان

مساحت تالاب ۱۲۰۰ هكتار است اما در حال حاضر مساحت آن به ۹۸۰ هكتار رسيده است. و در فصلي كه پر آب باشد، عمق متوسط تالاب به حدود ۳۰  سانتيمتر مى‌رسد و در برخي نقاط به ۷۵ سانت هم خواهد رسيد.

تالاب گندمان كجاست

در نزديكي شهر گندمان از شهرستان بروجن استان چهار محال و بختياري، جايي در فاصله بين جاده بروجن به لردگان تالاب زيباي گندمان قرار گرفته است. به شكلي كه فاصله  تالاب تا بروجن ۲۰ كيلومتر و با گندمان ۴ كيلومتر فاصله دارد. يكي از آبگير هاي حوزه آبريز آق بلاغ است و فاصله كمي تا تالاب چغاخور دارد.

نزديكترين جاذبه گردشگري به تالاب گندمان

نزديك ترين جاذبه گردشگري به گندمان ديدني، تالاب چغاخور است. اين تالاب نيز از مناظر و پوشش گياهي بسيار شگفت بر خوردار است و در سفرتان به تلاب گندمان مي توانيد از اين مقصد گردشگري هم ديدن كنيد. بسياري بر فلات بلندي در دامنه كوه زاگرس، در دل دشتي سرسبز و وسيع، تالابي زيبا نشسته است به نام چغاخور. با آب‎ و هوايي به شدت فرح‎ بخش و مناظري به شدت چشم‎ نواز. به هر سو از تالاب چغاخور و ديدني ‎هاي اطراف آن نگاه كنيم، گويي تابلويي نقاشي شده،  “چغاخور” نامي آميخته از دو كلمه پارسي و تركي‎است؛ “خور” در پارسي به معني خورشيد و آفتاب آورده شده و چغا به تركي يعني تپه و مرغزار، در نتيجه چغاخور يعني “مرغزار خورشيد”.

پيشنهاد مطالعه: براي آنكه راجع به تالاب چغاخور بيشتر بدانيد مي‌توانيد مطلب “چغاخور، خورشيد چمنزار ايران” را هم مطالعه كنيد.

تالاب چغاخور

پوشش جانوري تالاب گندمان

غالباً دامداران براي چرا، دام هاي خود را به اين منطقه مي‌آورند و متاسفانه نيمي از تقصيرات كم شدن مساحت تالاب هم به گردن همين دام داران است. در غير اينصورت، پوشش جانوري تالاب گندمان بيشتر از پرندگان است كه برخي از آن ها مهاجر هستند و در زمستان به اين تالاب مهاجرت مي‌كنند. مانند: مرغابي ها، باكلان، كوكر، سليم، حواصيل و آنقوت و لك لك، شكاريا،  يلوه و…كه  هر سال در اواخر فصل پاييز به اين تالاب مي‌آيند. پرندگان بومي تالاب گندمان هم شامل لك لك ها، چنگر، سنقر، شكاري ها و … مي‌شوند.

انواع مارها ، قورباغه ها ، لاك پشت و پستانداراني نظير گراز ، شغال ، گرگ ، خفاش ، روباه ، خرگوش و نيز ماهي گورخري ، سفيد كولي ، ماهي پوزه اي و سياه ماهي هم در اطراف اين تالاب زندگي مي كنند كه ديدني آن ها در هنگام سفر از شانس هاي گردشگران است.

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ دى ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۰۰:۵۷ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی