مجله دلتا
گردشگري
جاده هراز دست شما را در دستان مازندران مي‌گذارد و سر راهش ديدني ترين مناطق گردشگري را هم به شما هديه خواهد كرد.
ديدني هاي جاده هراز

اينهمه مي‌گوييم چالوس و جاده چالوس و چه و چه و چه، خوب آيا از ديدني هاي جاده هراز با خبريم؟ روستاهاي آن را مي‌شناسيم؟ يا اصلاً جاده هراز يا چالوس فقط وسيله هستند تا دست ما را در دست مازندران بگذارند؟ امروز بخش گردشگري مجله دلتا به جاده هراز سر زده و گُله به گله زيبايي هايش را برايتان خواهد شمرد. با مجله گردشگري همراه باشيد.

جاده هراز كجاست ؟

بعد از جاده چالوس، مهمترين جاده تهران-مازندران هراز است. در سال ۱۳۴۲ بعد از تلاشي ۲۳ ساله به بهره برداري رسيد. به جاده ۷۷ معروف است و از دره رود هراز مي‌گذرد. بين شهرهاي بومهن و رودهن از جاده فيروزكوه منشعب مي‌شود. از بالاي دره مشاء، آبعلي، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌ اسك، رينه و لاريجان مي‌گذرد و در نهايت به شهر آمل متصل مي‌شود. كوتاه ترين مسير بين تهران و آمل است. روستاي فيلبند هم اتفاقاً در همين مسير قرار گرفته است. بر طبق آمار در ايام نوروز نزديك به ۴ ميليون مسافر از اين جاده وارد استان مازندران مي‌شوند.

تنها مشكل جاده هراز تصادف‌ ها و ريزش بهمن در آن است و به خصوص از بومهن تا امامزاده هاشم خطر ريزش بهمن كمي بيشتر هم هست. اما خوشبختانه با كمي احتياط همه چيز حل مي‌شود.

با اين مطلب همراه شويد، كمي حوصله كنيد و در سفر بعدي‌تان در اين جاده چند ساعتي را هم به ديدني‌ هايش سر بزنيد.

جاهاي ديدني هراز

ديدني هاي جاده هراز

  • جنگل اليمستان

    جنگل بكري در كيلومتر ۲۰ جاده هراز وجود دارد به نام اليمستان. اليما گياهي‌ است كه در برخي خورش ها از آن استفاده مي‌شود و فقط ارديبهشت مي‌رويد. مسير رسيدن به آن پر است از دشت‌ هاي پر گل و خود جنگل هم مه گرفته و بسيار ديدني است. جنگل نوردي و كمپ زني، پياده گردي و عكاسي مهمترين تفريحات آن است و بهترين عكس هاي يادگاري را مي‌توانيد براي خود بياوريد.
    براي اطلاعات بيشتر و نحوه دسترسي به مطلب “جنگل اليمستان و جادوگر بهار” در همين مجله مراجعه كنيد.

  • پلور

    يكي از ديدني هاي جاده هراز مخصوصاً در فصل زمستان، پلور است. از روستاهاي آمل مازندران. در ۸۰ كيلومتري تهران واقع شده و آب معدني‌ هايش هم كاملاً معروف است. هم خودش ديدني‌ست و هم تمام طبيعت اطرافش. جايي مثل دره زمان كه قبلاً هم مطلب آن را برايتان نوشتيم. گفتيم تنگه اي است كه رودخانه‌ باصفايي از بين آن مي‌گذرد و رقيب سر سخت تنگه واشي است. مسير دسترسي دره زمان را هم همانجا خواهيد ديد.
    پلور جاهاي بكر هراز

  • آبشار شاهاندشت

    در ۶۵ كيلومتري آمل يكي ديگر از ديدني هاي جاده هراز را خواهيد ديد. آبشار شاهاندشت است و ارتفاعي حدود ۵۰ متر دارد. مشرف به روستاي ييلاقي به همين نام هم هست. در كنار قلعه باشكوه ملك بهمن در دهكده‌ شاهاندشت در منطقه اميري لاريجان قرار دارد.

    مسير دسترسي: در ۸۶ كيلومتري تهران از جاده هراز پلي فلزي روي رودخانه هراز ساخته شده. در نزديكي منطقه گزنك و روستاي شنگلده در منطقه لاريجان است. به عنوان گذرگاه منطقه اميري از آن استفاده مي‌شود. از روي پل كه  وارد مسير آسفالته سمت راست شويد. اين مسير در كنار رود خانه هراز و برخلاف جهت آب پس از ۲ كيلومتر شما را به روستاي شاهاندشت مي‌رساند. سواري تان را پارك كنيد و پياده ادامه دهيد تا يك تابلوي كوچك راهنمايي تان كند. به نظرم بعد از گذشتن از يك قبرستان اگر مسير جنوبي را برويد برايتان بهتر باشد.

  • آبعلي

    در بخش رودهن از توابع شهرستان دماوند شهر آبعلي، يكي از قديمي ترين مناطق استان تهران قرار دارد و بيشتر از يك دهه است كه به شهر تبديل شده. در امتداد جاده هراز است و مناطق مبارك آباد و پيست اسكي آبعلي را شامل مي‌شود. آب و هواي سرد زمستاني اش بي نظير است و خنكاي تابستانش فرح بخش.
    يادم هست كه وقتي كوچكتر بودم در زمستان ها پدرم براي سواركاري هم مرا به آنجا مي‌برد. پيست عالي دارد و محل رفت آمد ورزشكاران زيادي است. اولين پيست اسكي ايران است و بيش از هفتاد سال قدمت دارد. تيوپ سواري اش هم حرف ندارد. سال هاست كه در فصل زمستان مكاني براي گردهمايي ورزشكاران و ورزش دوستان مي‌شود و مورد استقبال بي نظير آن ها قرار مي‌گيرد. رستوران ها و كبابي هاي نامي و معروفي هم دارد و دوغ آبعلي اش هم كه زبانزد است.
    تيوب سواري آبعلي

  • دشت لار

    سد لار كه روي رودخانه هراز قرار دارد، در ۱۰۰ كيلومتري آمل و در بخش لاريجان است. در كنارش دشت زيبايي وجود دارد كه به همين نام هم معروف شده. اين دشت در منطقه اي حفاظت شده قرار دارد و از تنوع گياهي جانوري زيادي هم برخوردار است. بسياري گردشگران و مسافران اين دشت را مي‌شناسند و براي كمپ زني در منطقه آنجا را انتخاب مي‌كنند.
    *نكته: قبل از ۱۵ خرداد به دليل فصل زاد و ولد حيوانات امكان عبور با خودرو از محيط باني وجود ندارد.

    مسير دسترسي: جاده آبعلي (تهران به سمت آمل) و داخل شهر پلور. اين مسير از سه راهي پلور تا پست ورودي پاسگاه محيط باني دليچاي كه همان ورودي شرقي پارك ملي لار است ادامه دارد.

  • آب معدني لاريجان

    وقتي از آمل وارد جاده هراز بشويد و از روستاهاي بايجان، اميري و شنگلده، بگذريد به شهر گزنك خواهيد رسيد. بلافاصله بعد از خروج از شهر، مسير فرعي آسفالته سمت راستتان را به مقصد گزانه، اميرآياد و آبگرم لاريجان ادامه دهيد. اين منطقه در ۷۰ كيلومتري آمل قرار گرفته. منطقه‌اي خوش آب و هوا و سرسبز است كه آب‌ هاي معدني شفابخشي هم دارد. سرشار از املاح معدني كه بيماري‌ هاي مفصلي، پوستي و … را بهبود مي‌بخشد.

  • بقعه امام زاده هاشم (ع)

    جاده هراز را وقتي بخواهي به راننده اي پيشنهاد بدهي، مي‌گويي همان جاده كه امامزاده دارد؛ و مسافر شما به سرعت متوجه جاده هراز مي‌شود. بر بلندي قرار گرفته و همه مي‌شناسندش. وجود امامزاده هاشم هم به عنوان مقصد گردشگري جذاب است. هم زيارت كردن آنجا كلي حال دلمان را خوب مي كند. فرصتي براي مسافران هم هستند كه دقايقي براي خستگي در كردن و چايي خورد در آن توقف كنند. گاهي اوقات برخي از مسافران را ديده ايد كه براي يكي شدن و ادامه مسير با يكديگر اينجا قرار مي‌گذارند. زنجير چرخ  هايشان را همين جا مي بندند. خود را به اين امام زاده مي سپارند و راهشان را ادامه مي‌دهند.

    امام زاده هاشم

  • غار گل زرد

    در منطقه پلور و مراتع شمالي‌ اش دشت گل زرد قرار دارد و به روستاي منظريه مي‌رسد. يكي از بي نظيرترين ديدني هاي جاده هراز داخل غار اين دشت، چندين حوضچه آب سرد هست كه عمق بعضي‌ هايشان به ۴ متر هم مي‌رسد. جالب است بدانيد اين دشت در بهار با دامني از گل هاي زرد پوشيده مي‌شود. در فاصله ۶۵ كيلومتري تهران و قبل از خروجي سد لار قرار گرفته. جاده‌اي خاكي سمت چپتان قرار دارد. پس از ۴ كيلومتر به يك كلبه كوهستاني مي‌رسد كه از كنار آن تا دهانه غار نيم‌ساعت با پاي پياده، زمان است.
    *نكته: بهتر است اين مسير را با آفرود و خودرو هاي شاسي بلند طي كنيد.

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۰۲:۵۵:۰۱ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی