مجله دلتا
گردشگري
مسجد دولما باغچه به دستور مادر سلطان عبدالمجيد، به نام "بزمي عالم" در جنوب كاخ و شبيه يك كاخ مجلل ساخته شده است. ساختماني چهارگوش دارد. دو طبقه است و دو مناره، يك ايوان و يك گنبد هم دارد

امروز بي هيچ مقدمه اي يكراست به سراغ اصل مطلب مي‌رويم. كاخ دولما باغچه استانبول. مجله گردشگري مان قرار است به شما بگويد يكي از جاذبه هاي تاريخي و مقاصد گردشگري تركيه، چه ويژگي هايي دارد و چرا بايد در سفر هايتان به سراغ آن هم برويد. بزرگترين كاخ استانبول است و در تزئيناتش بيشتر از طلا استفاده شده است. بنايي به سبك اروپايي با ۴۵ هزار متر مربع وسعت. با مجله دلتا بمانيد تا به گشت و گذاري در اين مكان بپردازيم.

كاخ دولما باغچه

دولمه باغچه بزرگترين كاخ كشور تركيه به دستور سي و يكمين امپراتور عثماني، سلطان عبدالمجيد اول ساخته شد. ۳ طبقه، ۲۸۵ اتاق، ۴۶ سالن، ۶ حمام تركي و ۶۸ سرويس بهداشتي هم دارد. با اينكه در ساختش از قصر هاي اروپايي الهام گرفته شده اما رد پايي از زندگي سنتي عثماني ها و  ويژگي خانه هاي سنتي تركيه را هم در اين مكان خواهيد ديد.

در  بخش هاي اصلي كاخ دولما باغچه هر كدام، مبلمان و وسايل بسياري لوكسي قرار دارد و در فضاي بيروني هم در باغي تماشايي، برج ساعت و مسجد دولما باغچه به چشم مي خورند.

باغ دولمه باغچه

بخش هاي مختلف كاخ دولما باغچه

  • مابيني-همايون يا سلامليك (Mabeyn-i Humayun)

    از طبقه اول و بخش سلامليك (Selamlik) كه به بازديد بپردازيد، وروديِ اش به باغي در غرب كاخ متصل است. به مابيني همايون هم معروف است. امور دولتي در آن صورت مي‌گرفت و خانم ها نمي‌توانستند به آن داخل شوند. هم از نظر سياسي و هم از جهت زيبايي مهمترين قسمت كاخ به حساب مي‌آيد. مبلمان لوكس و چشمگير، فرش هاي دست‌باف، شومينه هاي زيبا و چلچراغ هاي كريستالي حسابي اين بخش را زيبا كرده اند. سلامليك خود از بخش هايي مختلف تشكيل شده:

  • سالن مدحال
  • اتاق دبيرخانه
  • سالن سفرا
  • اتاق سرخ .
  • راه پله كريستالي
  • زولوچين
    در طبقه دوم سلامليك، سالن زولوچين قرار دارد و به بخش خصوصي سلطان در مابيني همايوني مي‌رسد. نمازخانه، حمام تركي، اتاق هاي مطالعه و چند سالن براي آسايش امپراتور عثماني هم در آن ديده مي‌شود.
    سالن سفراي كاخ
  • حرمسراي همايوني

    حرمسراي همايوني همان حريم سلطان بود. او و خانواده اش آنجا زندگي مي‌كردند. به وسيله يك راهروي باريك به سلامليك متصل شده و به صورت شبانه روزي توسط گارد سلطنتي محافظت مي‌شد. هيچ مردي به جز سلطان و خواجه هاي حرمسرا نمي‌توانستند به آنجا وارد شوند. درون آن اتاق هايي براي همسران رسمي سلطان و اقامتگاهي براي مادرش و چند اتاق ديگر براي سوگلي ها و زنان صيغه اي او هم وجود داشت.

    با اينكه در كاخ دولما باغچه تمامي تزئينات چشم نوازند اما در اين بخش فرش ها و گليم هاي زيبا، مبلمان لوكس، گلدان، نقاشي هاي روغني، تابلوهاي خطاطي و … بسيار منحصر به فردي به چشم مي‌خورند. تالار هاي باشكوهي هم دارد كه در ميان آن ها دو تالار آبي و صورتي از همه محبوبترند.

  • تالار تشريفات كاخ دولما باغچه

    در ميان دو بخش سلامليك و حرمسراي همايوني تالار تشريفات ساخته شده است.  بلندترين و باشكوه ترين سالن كاخ است و مساحت آن ۲ هزار متر و ارتفاع سقف آن، ۳۶ متر است. ۵۶ ستون دارد با فرش هاي دست‌ باف مزين است و چلچراغي كريستالي با ۴.۵ تن وزن آنجا را روشن كرده است.

    اين تالار ميزبان بزرگترين رسوم مذهبي و دولتي بود و در جشن هاي سنتي مقدس، تخت طلايي سلطان را در اين مكان قرار مي‌دادند. پنجره هايي با طرح توري دارد تا خانم ها هم مي‌توانستند به تماشاي مراسم سالن تشريفات بنشينند.
    تالار تشريفات دلما باغچه

محوطه خارجي كاخ دولما باغچه

در محوطه كاخ دولما باغچه باغي زيبا با فواره اي ديدني، در بخش ورودي به چشم مي‌خورد كه با چند مجسمه قو تزيين شده است. در اين باغ علاوه بر كاخ اصلي، كاخ وليعهد، خوابگاه خادمان و نگهبانان، اقامتگاه رييس خواجه ها، آشپزخانه امپراتوري، استبل ها، مرغداني، گلخانه، آسياب، كارگاه فرش، ريخته گري، داروخانه و … هم وجود دارد. باغ دولما باغچه مانند فضاي داخل كاخ، بخش هاي خصوصي داشته كه زنان حرمسرا مي‌توانسته اند در كنار ساختمان هاي حرمسرا پياده روي كنند.

  • برج ساعت

    به دستور يكي از سلاطين عثماني به نام عبدالحميد دوم، شخصي ارمني به نام سركيس باليان ، رو به روي كاخ اصلي اين برج را ساخت. يك برج چهاروجهي، ۴ طبقه با ۲۷ متر ارتفاع. در دو وجهه از اين برج ساعت، طغرا (نوعي از خوشنويسي پيچيده) سلطان عبدالحميد دوم را هم مي‌توان ديد.
    برج ساعت دولمه باغچه

  • مسجد كاخ دولما باغچه

    مسجد دولما باغچه به دستور مادر سلطان عبدالمجيد، به نام “بزمي عالم” در جنوب كاخ و شبيه يك كاخ مجلل ساخته شده است. ساختماني چهارگوش دارد. دو طبقه است و دو مناره، يك ايوان و يك گنبد هم دارد. يك چلچراغ زيبا و باشكوه، منبر و محرابي از سنگ سماق و طرح هايي اروپايي بسيار اين مسجد را ديدني تر از معمول كرده است. در واقع مسجد دولمه باغچه، از مشهور ترين نمونه ها از مساجد دوره عثماني در قرن نوزدهم است.

كاخ وليعهد دولما باغچه

اقامتگاه خصوصي وليعهد در بخش شرقي حرمسرا، از سال ۲۰۱۴، به موزه ملي نقاشي كاخ ها اختصاص داده شده و حدود ۲۰۰ اثر تماشايي از نقاشي هاي قرن ۱۹ و ۲۰ در آن قرار دارد.

كاخ وليعهد دولمه

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۰:۰۳ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی