مجله دلتا
گردشگري
غار بورنيك چكنده هايي مانند غار عليصدر دارد. به رنگ نخودي كه يكي از ويژگي هاي شاخص آن است. جنس آن آهكي است و از سه تالار بزرگ تشكيل شده كه در انتهاي آن ها خفاش هاي كوچك و بزرگ زندگي مي كنند.
روستاي هرانده

يادم است وقتي بچه بودم همين كه هوا رو به سردي مي رفت، پدر جان ما را براي تفريح به فيروزكوه، پلور و آبعلي مي‌برد. مادر بزرگ هم كه مسافر امام زاده هاشم بود. گفتم بد نيست امروز همراه مجله گردشگري مان سري به يكي از ديدني هاي جاده هراز، فيروزكوه بزنيم. مي رويم به يكي از روستاهاي كوچك آن اما جذاب. روستاي هرانده و غار بورنيك آن را هم خواهيم ديد با مجله دلتا بمانيد.

روستاي هرانده

ييلاق بسيار زيبايي به نام هرانده در ۱۲۰ كيلومتري شمال شرق تهران، قرار گرفته كه زيبايي اش در اين فصل دو چندان مي‌شود. سيب هاي سرخ باغ هاي روستا هرانده -كه اتفاقاً همه جايش هم باغ سيب است- زيبايي خاصي را به گردشگران و مسافران سَرد گرد هديه مي‌دهد. به آن ها كه برخي شان براي ديدن امامزاده كوچكي به نام يحيي آمده اند و دوربين به دست از همه جا عكس مي‌گيرند.

گفته مي شود غار بورنيك كه در روستاي هرانده قرار دارد، مكان سكونت انسان هاي اوليه بوده است.

رودخانه نمرود هم در آنجا جريان دارد كه جريانش شما را به غاري كه هزاران سال پيش مكاني امن براي زندگي انسان هاي اوليه بوده است، مي‌رساند. غار بورنيك در جنوب روستا قرار دارد و تقريباً نه تنها پاييز بلكه در تمام فصول سال مملو از گردشگر است. درختچه هاي زالزالك وحشي و زرشك هاي سياه كوهي هم آنجا هست كه گاهي سوژه خوبي براي عكاسان مي‌شود.

هرانده فيروزكوه

روستاي هرانده فيروزكوه كجاست ؟

آدرس: تهران، فيروزكوه، روستاي هرانده

خودروي شخصي: بايد به اتوبان بابايي- شرق وارد شويد و تا آزاد راه جديد تهران- پرديس ادامه دهيد. بين رودهن و بومهن وارد جاده فيروزكوه شده و ۱۲ كيلومتر مانده به آن، تابلوي فرعي روستاي هرانده را مي‌بينيد. از اول جاده تا انتهاي روستا حدود ۱ كيلومتر راه پيش روي تان است.

وسايل نقليه عمومي: به ترمينال شرق تهران برويد. ميني بوس هاي فيروزكوه شما را سر جاده هرانده مي برد و مي توانيد از آنجا تا هرانده را پياده برويد.

هرانده كجاست

ديدني هاي روستاي هرانده

  • گشت و گذار در روستا

    آن ميدان، خياباني كه آنجا وجود دارد و كوچه باغ هاي بي نظير اين روستا با آن درختان سيب قرمز تماشايي شان مي‌تواند بهترين گشت و گذار را برايتان به ارمغان بياورد و خاطرات خوشي را باقي بگذارد.

    در مسير پياده روي تان حتماً تورهاي زيادي را خواهيد ديد كه در اين فصل براي ديدن روستاي هرانده به فيروزكوه روانه مي‌شوند. اتفاقاً غاربورنيك حيرت انگيز هم انتهاي همين مسير قرار دارد. كه مي‌توانيد در ادامه مطلب راجع به آن بيشتر بدانيد.
    روستاي فيروزكوه

  • بناهاي تاريخي روستاي هرانده

    امامزاده يحيي

    يك برج استوانه اي شكل در قسمت جنوبي روستا قرار دارد از سنگ، گچ و ساروج ساخته شده و دَري سبز رنگ دارد. بقعه امام زاده يحيي است. به قرون ۶ و ۷ هجري قمري باز مي‌گردد. داخل آن ۸ قبر وجود دارد كه متعلق به نزديكان امامزاده است. كتيبه اي با خط كوفي هم داخل آن كشف شده كه مربوط به دوره ايلخاني است.

    تپه باستاني شير دره

    در جنوب شرقي روستا تپه اي‌است با خاك قرمز. با حفاري هاي غير مجازي كه در آن صورت گرفته، تعدادي سفال و بقاياي ابزار آلات دفن مردگان هم كشف شده است. در بخش شمال غربي آن بقاياي يك برج ديدباني كه براي محافظت از منطقه ساخته شده بوده، وجود دارد كه قدمت آن به حدود دوره اسلامي بر مي‌گردد .طبيعت هرانده

  • غار بورنيك

    اين غار طولاني‌ ترين غار استان تهران است. در شمال شرقي روستا واقع شده در دشتي پهناور. پوشش گياهي متنوعي دارد و به آن دشت بورنيك مي‌گويند. از روستا تا غار بورنيك حدود ۲ ساعت پياده روي داريد. دهانه غار بزرگ و مثلثي شكل است. با ارتفاع ۸ متر كه به نظر مي‌رسد هزاران سال پيش مكان سكونت انسان هاي اوليه بوده است. ۱۴۸ پله در دهانه آن وجود دارد و طول غار را حدود ۳۵۰۰ متر تخمين زده‌اند. در سال ۱۳۸۱ هم در فهرست آثار ملي قرار گرفته است.

    زيبايي هاي طبيعي درون غار مانند چكنده هاي غار عليصدر است. به رنگ نخودي كه يكي از ويژگي هاي شاخص آن است. جنس آن آهكي است و از سه تالار بزرگ تشكيل شده كه در انتهاي آن ها خفاش هاي كوچك و بزرگ زندگي مي كنند.
    غار بورنيك

  • پياده روي از هرانده تا خمده

    بيشتر گردشگران كه به اين روستا مي‌آيند، مسير پياده روي بين دو روستاي هرانده تا خمده را انتخاب مي‌كنند. يعني وارد هرانده مي‌شوند، به سمت غار بورنيك رفته و بعد راه را به سمت روستاي خمده پيش مي‌گيرند. مسير بسيار زيبايي كه از درختان چنار و رودخانه گرفته تا ميوه هاي ريز و درشت در آن ديده مي‌شود.
    رفتن به غار بورنيك در زمستان براي غارنوردان و كوهنوردان بسيار لذت بخش است. اما خوب است اگر حرفه اي نيستيد از خير اين كار بگذريد.

    غار بورنيك

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۹:۵۳ ] [ مجله گردشگري دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی