مجله دلتا گردشگري
|
فناوري جديد تور مجازي امكان گردشگري مجازي در يك محيط واقعي را با استفاده از قابليتي مابين عكس و فيلم فراهم كرده و شما كارگردان اين فيلم هستيد به عبارتي دوربين (چشمانتان) در اختيار خودتان است.
بارها و بارها برايتان پيش آمده، سايتي گردشگري را باز كرده ايد و يا در حال جستجو در اينترنت هستيد و يا نه اصلاً از راديو و تلوزيون مي شنويد كه: «در گردشگري مجازي امروز ميخواهيم به ديدن …برويم» و يا جملاتي از اين دست. در مورد رسانه نمي توانم بگويم دانسته و يا نادانسته است. اما مي توانم بگويم: بله، برخي از مقالات اينترنتي نميدانند درباره مقوله اي صحبت مي كنند كه اتفاقاً يكي از شاخه هاي مهم صنعت گردشگري است. گردشگري مجازي كه چيزي نزديك به دو دهه است باب شده و خيلي ها فقط اسم آن را ميدانند و يا فقط آنقدر اطلاع دارند كه: اين رشته گردشگري يعني: ما به عنوان مسافر به مقصد گردشگري نرويم و فقط در خانه هايمان بنشينيم و راجع به آن مقصد، بخوانيم، ببينيم و بشنويم! اگر با مجله دلتا همراه شويد با شما خواهيم گفت كه تا چه حد اين تصور درست و تا چه حد غلط است.
گردشگري مجازي (virtual-tourism)گردشگري مجازي مقوله جالبي است كه شايد آرزوي بر آورده شدهي كساني است كه نمي توانستند به سفر واقعي بروند. پولش را نداشتند، اطلاعاتش را نداشتند، وقت نداشتند و چه و چه و چه كه امروزه ميتوانند با يك كليك به دور دنيا سفر كنند. حدود دو دهه از پديد آمدن آن نمي گذرد، از حضور در سرزمين ديجيتالي وب و مشاهده اطلاعات نوشتاري، تصويري و صوتي از دنياي اطراف و همه نقاط جهان، هر جايي كه شما نميتوانيد يا نميخواستيد به آن سفر كنيد. چيزي شبيه با كاري كه شايد شما هر روز در مجلات اينترنتي ميكنيد. در همين مجله دلتا شما به مجلهه گردشگري مان مراجعه و از جاي جاي كره زمين ديدن ميكنيد. جاذبه هاي گردشگري تمام جهان را ميبينيد، به كويرها سرك مي كشيد و حتي در سفرتان مي توانيد همراه نوشته، به آب و هواي آن منطقه هم دست پيدا كنيد. شما در اين گردشگري مجازي كاخ موزه ها ، اماكن باستاني جهان، از اولين نقطه شرق كره زمين تا آخرين نقطه غرب كره زمين را مي گرديد و در هر سفرتان شايد فقط ۴يا ۵ دقيقه وقت سپري مي كنيد. صنعت گردشگري، مديون فناوريآنچه گردشگري مجازي را كامل ميكند و با دنياي اطلاعات متني و تصويري شما را مثلاً به تاريخ باستان پيوند ميدهد، كمك گرفتن از تصاوير ويديويي و عكس هاي سه بعدي از چشم اندازهاي زيباي محل سفر است.
صفحات گردشگري كه من آن ها را در اين مطلب، مجريان تورهاي مجازي مي نامم معمولاً عكس هاي اينترنتي محل انتخابي را بسيار باكيفيت و با تمام جزييات به نمايش ميگذارند. به اين صورت كه چندين عكس را از قسمت هاي مختلف فضاي مورد نظر تهيه ميكنند و آن ها را به صورت خلاقانه و كاملاً حرفه اي در كنار يكديگر قرار ميدهد كه به عكاسي پانوراما معروف است. تركيبي از تصاوير، نماهاي سه بعدي، تصاوير پانوراما (۳۶۰ درجه)، ويدئو، صوت و … كه يك فضاي حقيقي را مدل سازي كرده و به كاربر، امكان ميدهد كه در اين فضا به صورت مجازي به گشت و گذار بپردازد و از محيط مجازي اطلاعات مورد نظر خود را كسب كنند. تور مجازيفناوري جديد تور مجازي امكان بازديد مجازي از يك محيط واقعي را با استفاده از قابليتي مابين عكس و فيلم فراهم كرده و وسعت ديد در پانوراماي ۳۶۰ را همچون يك فيلم به شما ميدهد با اين تفاوت كه كنترل دوربين (چشمانتان) در اختيار خودتان است. ميتوانيد تصور كنيد در فضايي ايستاده و به هر طرف كه ميخواهيد ميچرخيد و به هر جا كه دلتان بخواهد وارد ميشويد. مثلا اگر شما با مجريان تور مجازي به تخت جمشيد برويد، با استفاده از قابليت هاي آن ميتوانيد اين امكان را بدون نياز به صرف زمان، هزينه و حضور در مجموعه تخت جمشيد در دنياي مجازي به بازديد از آنجا رفته و نقطه نقطه آن را بگرديد. اما آنچه شما از گردشگري مجازي نمي دانيدآنچه شما از گردشگري مجازي نمي دانيد اين است كه هميشه هم اين طور نيست كه كاربر يا گردشگر حضور فيزيكي در مقصد گردشگري نداشته باشد؛ بلكه در بسياري كشورهايي كه محدوديت هاي تحريمي، اينترنتي و فيلترينگ ندارند، زماني كه شما به صورت فيزيكي هم در يك بناي تاريخي وارد ميشويد، بنايي مثل كولوسئوم رم كه ساليان است از آن مي گذرد، ديوارهايش فرو ريخته و ديگر شكل اوليه خود را ندارد؛ مجريان تورهاي گردشگري مجازي نيمي از درآمد صنعت گردشگري را از طريق همين قابليت هاي مابين عكس و فيلم و تصاوير پانوراما از بازديد كنندگان كسب ميكنند. آنها عينك هايي مجهز (VR) را به بازديد كنندگان مي دهند كه زمان ورود به اين بنا تا زمان خروج بتوانند به هر سو كه نگاه مي كنند، واقعيت اوليه اين بنا را ببينند. با اين تفاوت كه آن ها به صورت فيزيكي هم در بنا حاضرند و با دست خودشان در هاي ورودي را هل مي دهند و با پاهاي خودشان وارد جاي جاي مقصد مورد نظر خود مي شوند. در تخت جمشيد خودمان هم چيزي شبيه به اين اما با ظرفيت كمتري را انجام مي دهند. ويژگي هاي گردشگري مجازيدر واقع تعريف مرز در گردشگري مجازي معنا ندارد، از همين روست كه برخي سايت هاي گردشگري و مجلات و ابرقدرت هاي مجري صنعت توريسم در هر لحظه به فكر شاخص شدن در فضاي مجازي مي افتند و قاعدتا اين بازي سرمايه داري را كسي برده كه بتواند صنعت توريسم مجازي را حسابي رهبري كند.
لزوم گردشگري مجازيامروزه خيلي از مقاصد گردشگري دنيا، توسط پرتال هاي وب يا كليپ هاي ويدئويي در فضاي مجازي، ديده شده اند و صنعت توريسم مجازي يكي از پايه هاي اساسي مجلات اينترنتي است. امروزه كمتر كسي به صورت سنتي هتل رزرو ميكند يا بليط هواپيما ميخرد و به تك تك جزاير مثلاً يونان يا جزاير كارائيب سفر ميكند. بلكه به لطف گردشگري مجازي در صفحات گردشگري مجلات اينترنتي و يا سايت گردشگري ، كاربر مي تواند سواحل زيباي جزيره سانتوريني را ببيند و يا در جشن هاي كريسمس ۲۰۲۰ و سال نو ميلادي شركت كند. از سويي زماني به لزوم گردشگري مجازي پي مي بريم كه مثلاً با استفاده از اين نوع تور شما كاربر را ترغيب و اقناع كنيد كه به نقطه اي سفر كرده و ديدني هايش را ببيند؛ و در بهترين حالت جايي را براي او معرفي كنيد كه تصميم به رفتنش را گرفته بوده اما هنوز مصر نشده است. پس با مقاله گردشگري مجازي شما بار سفرش را ميبندد و براي رفتن اقدام مي كند. در اين صورت است كه شما به هدف زده ايد و ميتوانيم بگوييم كه شما يك قلم موجز و شم نوشتن مطالب گردشگري مجازي را داريد و خوب است مجري تورهاي مجازي (Virtual-Tourism) هم بشويد، مكان هاي گردشگري در سراسر جهان را معرفي كنيد و در رقابت تنگاتنگ كار آفريني ديجيتالي، بيش از ۲ ميليارد كاربر اينترنت و چيزي بالغ بر ۳۰ ميليون پرتال اينترنت فعال را از آن خود كنيد.
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |